За АРТпредЦедателството с усмивка и респект
Не е правописна грешка. АРТпредЦедателство е заглавието на изложбата в галерия „София прес” на Дружеството на невъзпитаните карикатуристи и вестник Прас-Прес. А „невъзпитаните” художници са Алла & Чавдар Георгиеви, Христо Комарницки и Чавдар Николов.
С няколко важни културни събития тръгна нашето европредседателство. Два впечатляващи концерта в първите два дни на Новата 2018 година дадоха началото на българското председателство на ЕС преди неговото официално откриване. За тях вече говорихме в коментар за ArtSofia. Има обаче и много други събития свързани с европредседателството ни.
И като че ли едно от тях от друга гледна точка е изложбата в галерия „София прес”. „Невъзпитаните” карикатуристи са осъществили свой ъгъл към председателството ни. Те имат прекрасна идея - карикатуристите от Прас Прес, убедени че все един ден красотата ще спаси света, представят съвременната политика, чрез красотата от произведенията на своите велики предшественици като Леонардо да Винчи, Пикасо, Мунк, Матис, Ван Гог, Гоя. А „Артисти от вси страни, обединявайте се” стана естествен девиз на Арт председателството им. „Така, съвсем безотговорно и лекомислено, обединяваме своите произведения с европейските шедьоври на изобразителното изкуство”, пишат „невъзпитаните” карикатурсти. Не можем да разкажем всички карикатури. Но самата идея за свързването им с шедьоври на изкуството от различните европейски страни дава цялостност на изложбата и връзката ни с европейските ценности или липсата на такава.
Преди време в разговор за „въпреки.com” карикатуристът Чавдар Николов беше казал: „Правото да се изразиш е свещено право на свободното слово. Правила няма. Защото няма как да се научат. Превесът е на хрумването. Трябва да бъде бляскаво хрумване. Да гръмне моментално. Почне ли - пшшш - да шуми фишекът – отива на кино. Независимо как е нарисувано. Може да бъде нарисувано ужасно зле, непрофесионално. Въпросът е да бъде хрумването невероятно”. И още: „Ти работиш за днешния ден. Ние сме изключително потопени във всекидневието. Ние трябва да рисуваме днешния човек, днешните проблеми, днешните смешки, днешното, няма смисъл да се намесваме в бъдещето или в миналото”, каза карикатуристът. А какво по-хубаво от това, да погледнем на себе си и на Европа с усмивка.
Европа присъства и в една друга изложба в София, вече по-естетска и сериозна – „…отклонения…”, която беше открита тази седмица – на Адриана Чернин в галерия „Структура”. Художничката живее и работиш във Виена. Куратор е Мария Василева, а изложбата е създадена специално за пространството на галерия „Структура”, като някои от творбите се показват за първи път. Визуално и тематично тя продължава търсенията на авторката от последните няколко години и заниманията ѝ с чистия орнамент.
Адриана Чернин започва творческата си кариера с рисунки и видеа, които могат да се отнесат към феминистичната традиция в изкуството. През 2005-2006 включва към женските фигури в картините си и машрабия – елемент от арабската архитектура, който се поставя на прозорците за уединение. През 2014 г. е поканена от Музея за приложни изкуства МАК във Виена да работи с оригиналните елементи на един орнамент от джамия в Кайро от XIII век. Именно тогава Чернин открива красотата и безкрайността на тази на пръв поглед цялостна и ненарушима система. Рисунките в изложбата са изградени около един и същи орнамент. Чернин не го деформира, а само „изпуска” някои негови части, не го завършва, оставя го с отворен край, като така дава възможност за многобройни интерпретации, пише в анотацията за изложбата.
Тя се интересува от взаимоотношенията между абстракция и орнамент, цвят и линия, преден и заден план. Отвъд това е пластът на значенията. Работите са изпълнени с молив, акварел и акрил върху хартия. В изложбата са показани и скици, които подсказват безкрайните варианти за анализ. За Адриана Чернин един от сериозните проблеми на съвременния човек е търсенето и намирането на границите между личния избор и стереотипите на обществото. Изследването на границата между вътрешното и външното постоянно съпътства търсенията ѝ. Оттогава художничката не спира да изследва, изучава и търси нови предизвикателства под повърхността на видимото. За нея орнаментът се превръща в източник на вдъхновение, който ѝ позволява през неговата анонимна визия да разсъждава върху взаимоотношенията между индивида и обществото, върху връзката между красота и насилие, баналност и разнообразие. Основен проблем в новите ѝ работи е този за строго определения ред и възможността или невъзможността за противоречие; противопоставянето на този ред и до каква степен той може да се саморазруши.
Адриана Чернин е родена през 1969 г. в София. През 1988 г. завършва Художествената гимназия в родния си град, а през 1997 г. Университета за приложни изкуства във Виена, майсторски клас по свободна графика при проф. Марио Терцич. Живее в Австрия. Организирала е самостоятелни изложби в галерия Мартин Янда, Виена и е участвала в многобройни общи изложби. Нейни творби са притежание на: музея Албертина, Виена, Колекцията на федералното правителство на Австрия, Колекцията на Дойче Банк, Франкфурт на Майн, Германия, Графичната колекция на Академията за изящни изкуства, Виена, Музея за модерно и съвременно изкуство, Линц, Австрия, MAK – Австрийски музей за приложно /съвременно изкуство, Виена, MUSA – колекция от съвременно изкуство на град Виена, Музея Белведере, Виена, Австрийска национална банка, Виена и др.
Автори: Екип на сайт за култура „Въпреки.com”
Снимки: Стефан Джамбазов
1 и 2.Част от изложбата на карикатуристите в галерия „София прес”
3.Чавдар Николов /л./ и Чавдар Георгиев /д./ при откриването на изложбата
4.Алла Георгиева и Христо Комарницки
5.Адриана Чернин в галерия „Структура”
6.Творбите на Чернин са наистина впечатляващи, защото надхвърлят границите и възможностите на орнамента