Артистичното предизвикателство – мюзикълът "Спондж Боб" в Столичния куклен театър

„В момента сме се хвърлили на нещо, което ми е голяма тръпка. Правим нещо, което не сме правили досега като обем. Нашата малка сцена ще стане дом на един от най-популярните и прочути Бродуейски мюзикъли, супер модерни в момента “Спондж Боб Квадратни гащи” – каза за „въпреки.com” директорът на Столичния куклен театър Иван Райков в началото на декември миналата година.

И след малко повече от два месеца – на 14 и 15 февруари – беше премиерата на култовия мюзикъл. На сцената на Столичния куклен театър оживяват героите от подводния град Бикини Ботъм. Под акомпанимента на истинска рок банда звучат оригинални песни и музика на Дейвид Бауи, Стивън Тайлър и Джо Пери от Aerosmith, Panic! At the Disco и много други световноизвестни поп и рок музиканти. Режисьор на мюзикъла в Столичен куклен театър е познатият на българската публика Уест Хайлър от САЩ, който за втори път поставя на сцената на театъра. В началото на 2017 г. Уест Хайлър постави заедно с режисьора Петър Кауков друг хитов бродуейски мюзикъл – „Авеню Q“, който и до днес продължава да се играе пред пълни салони. Впечатляващата сценография, която пренася зрителите в един уникален подводен рок клуб, е дело на Чарлс Мърдок Лукас от САЩ. Изключителните костюми и куклите са на Свила Величкова. Музикален директор на продукцията е Роберта, както и в предишния спектакъл, хореограф – Теодора Попова, светлинен дизайн – Лальо Христов.

Атрактивен за всяка възраст, мюзикълът е една изключителна експлозия от цветове, музика и танци, един искрящ и запленяващ празник за всички сетива, който, освен забава, носи и силни послания за приятелството, за силата на единството и общността. Той е по изключително популярния сериал на Стивън Хилънбърг и либрето на Кайл Джароу. Отново, както в „Авеню Q“, преводът на либретото е на Любов Костова, а текстовете на песните – на Десислава Софранова. Мюзикълът „Спондж Боб“ в Столичния куклен театър се реализира по споразумение с Concord Theatricals

"И така.... започва нашето вълнуващо приключение!...", с възторг обявиха от Столичен куклен театър. Експлозия от цветове, музика и танци, магия от таланти, един искрящ и запленяващ празник за всички сетива беше като усещане премиерата на спектакъла, а със сигурност и всички следващи представления, за които няма билети. В същото време темата и посланието на мюзикъла е много човешко – за приятелството, за взаимопомощта, за доверието. Мюзикълът е адресиран към семейната публика от 7 години нагоре, защото е с времетраене около два часа и половина.Такъв е лицензът, т.е. това е пълният обем на мюзикъла. „Сега сме в трескава подготовка, артистите учат, шият се костюмите. Чака ни нещо много, много голямо. Всичко трябва да се случи в много подреден срок. Премиерата трябва да е на 14 февруари, на 10 януари започват репетициите, Билетът на режисьора е купен – пристига на тази дата и отлита на определената. Мърдане няма! Това е крачка напред след „Авеню Q“. Много съм щастлив за артистите, придобиха самочувствие. Ще удължим лиценза на „Авеню Q“, още се играе при голям интерес.“ – каза преди два месеца директорът Иван Райков.

Сега, когато гледахме това неистово представление, само може да се опитаме да си представим каква работа е паднала, независимо, че в това време са си вървели репертоарните представления за малки и големи. А мюзикълът „Спондж Боб“ е със 17 артисти, които са на сцената. Някои от тях са с по три преобличания на костюми, близо 40 различни костюма, с оркестър на живо този път. Като знаем задкулисните пространства на театъра, си даваме сметка какво усилие и преодоляване е това за актьорите и тези около тях. Но когато обичаш работата си, пречки няма, колкото и да е трудно.

Участници са: Никола Попов, Любомир Генчев, Венцислава Асенова, Румен Угрински, Цветелин Павлов, Камен Асенов, Мариета Петрова, Калина Асенова, Стефан Димитров, Павлета Семова, Ивет Лазарова, Здравко Димитров, Мариан Рангелов, Ваня Камянска, Диляна Спасова, Латина Беровска, Татяна Етимова, Надя Тошева. И се раздават на сцената… И музикантите в едно с тях се радват и съпреживяват, че са активни участници. Те са Светослав Миланов – диригент, клавир,  Даниеле Феббо – бас китара,  Борис Трифонов – китара, Иван Ценов – барабани.

Тук е моментът отново да припомним казаното от Иван Райков в контекста на предстоящия тогава „Спондж Боб“: “Много универсални са актьорите в кукления театър. Те са принудени във всяко едно представление да се справят с различна техника, с кукли с различни предизвикателства, което ги държи будни. Водещото при нас, за разлика от драматичния театър е, че е събрано в кратък срок, представленията не са дълги като времетраене. Посланията, темата, визията трябва да са много категорични, за да може в рамките на 45-55 минути (по изключение мюзикълът е по-дълъг) да се внедри това, за което драматичният театър има на разположение два часа и половина – три. Всяко едно нещо на сцената се използва по два, по три пъти в различни функции, декорът се трансформира, летят куклите и какво ли още не, за разлика от драматичния театър, където се занимават с по-сериозни теми, които, за жалост, пък отсъстват при нас.“. Иван Райков в личен план спомена, че още от кандидатстването си във ВИТИЗ е тръгнал към Кукления театър без да се двоуми.

В нашия декемврийски разговор с него стана дума и за това, че Театралната академия отбеляза 60 години висше образование за куклен театър в България. (През 1959 г. започва подготовката на куклен отдел към ВИТИЗ (сега НАТФИЗ), който да отговаря за обучението на професионалните куклени кадри в страната. На 15 ноември 1962 г. Николина Георгиева, Атанас Илков и арх. Иван Цонев приемат първия випуск „Актьорското майсторство за куклен театър“, общо 15 души (10 жени и 5 мъже), след 4 години завършват единайсет от тях. През 1966 г. се открива Учебният куклен театър със спектаклите „Карнавал на животните“ в постановка на Николина Георгиева, по музиката на Сен-Санс и „Светлосиният Петър“ от Урбан Гюла, в постановка на Атанас Илков. През 1972 г. се открива специалността „Режисура за куклен театър“, а през 1992 г. се открива специалността „Сценография за куклен театър“.) Заедно си припомнихме, че ярки театрали като Александър Морфов, Теди Москов, Кръстьо Лафазанов, Мая Новоселска, Мая Бежански, Нина Димитрова много други, както и медийните любимци Камен Воденичаров, Тончо Токмакчиев, Васил Василев-Зуека, са тръгнали от куклите. И заедно се притеснихме дали не пропускаме някого.

Но да се върнем към  „Спондж Боб“ в Столичния куклен театър. Не може да не цитираме скъпа приятелка, пристрастена към театъра, която възкликна след премиерата на спектакъла: „Велики сте! А за любовната атмосфера в Театъра...сте за завиждане.“. Това е със сигурност рецептата.

И да припомним, че за предстоящите награди „Икар“ на Съюза на артистите в България, които ще бъдат връчени на 27 март – Международен ден на театъра, Столичният куклен театър има номинация за най-добър куклен спектакъл за „Джак и бобеното стъбло “ по английската народна приказка, драматизация и реж. Веселин Бойдев, както и за постижение в кукленото изкуство за Полина Христова и изпълнението ѝ в „Полетът на къртицата“ – текст Полина Христова, стихове и режисура Веселка Кунчева, Театрална компания Puppet’s Lab и Столичен куклен театър.

И да не забравяме, че 21 март е Международният ден на кукления театър. В голяма степен той е празник на нашите деца и внуци, които са толкова щастливи, когато стават зрители. Децата и преживяванията им като най-искрената публика, която не може да бъде излъгана. И спонтанните им реакции, а първите им са именно в кукления театър и интересът е голям. Отрано на сайта на Столичния куклен театър е отбелязано, че билети няма. Какво по-хубаво…

Текст: „въпреки.com”

Снимки:

1. От спектакъла „Спондж Боб“, снимка: архив на Столичен куклен театър

2. От спектакъла „Спондж Боб“, снимка: архив на Столичен куклен театър

3. От спектакъла „Спондж Боб“, снимка: архив на Столичен куклен театър

4. От спектакъла „Спондж Боб“, снимка: архив на Столичен куклен театър

5. От спектакъла „Спондж Боб“, снимка: архив на Столичен куклен театър

6. Музикантите на живо в спектакъла „Спондж Боб“, снимка: архив на Столичен куклен театър

7. Иван Райков, директор на Столичния куклен театър, снимка: Стефан Марков

8. От спектакъла „Авеню Q“, снимка: Гергана Дамянова, архив на Столичен куклен театър

9. От спектакъла „Джак и бобеното стъбло “, снимка: архив на Столичен куклен театър

10. Полина Христова в „Полетът на къртицата“, снимка: архив на Столичен куклен театър

 

 

 

Моля почакайте...