Сцената на фокус в София

Margarita Yancheva logo 5 BOLD-1 - Copy

Тази седмица в столицата на фокус се оказаха сцената и сценичните изкуства. Важни и интересни събития с наше и международно участие привлякоха вниманието. София беше домакин на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс „Spring Forward” на най-голямата танцова платформа в Европа „Aerowaves - dance across Europe”, която тази година се проведе за първи път в Източна Европа.

2_5Тя е единствената платформа в тази категория, подкрепена от програма „Творческа Европа” на Европейския съюз. Фестивалът „Spring Forward” e едно от основните събития на платформата, и тази година беше част от Календара на културните събития на Столична община. Организатор на събитието беше Derida Dance Center - първият център за съвременен танц и пърформанс в България. Атанас Маев, арт мениджър на Derida Dance Center и главен продуцент на „Spring Forward” сподели пред „въпреки.com”: „Фестивалът е едно дълго пътуване, което започна през 2011 година, когато ние за първи път бяхме поканени да станем партньори в „Aerowaves - dance across Europe”, като 2013 година за първи път придобихме смелост да вдигнем глава и да кажем – да, ние искаме да бъдем в бъдеще един от домакините. Малко по-късно през 2014 година ние с нашите партньори от Столична община успяхме да инициираме среща с екипа на Aerowaves, с които да направим общо предложение за включване на фестивала в кандидатурата на София за Европейска столица на културата. В предвид, че София не спечели Европейска столица на културата 2018 стана нашата дата. Наложи се да убедим нашите партньори от Париж, от Франция, които трябваше да бъдат домакини през 2018 да сменим датите с тях. И така през 2016 срещнахме кмета на София с Aerowaves”, каза Атанас Маев.

И добави: „Това е най-мащабната платформа, която обединява 42 партньори от 33 държави от географска Европа, които правят годишна селекция на най-интересните 20 хореографи и представят изненадата на Европа към света от гледна точка на млади талантливи хореографи. С днешна дата събитието се случва благодарение на усилията на много партньори. На първо място на Столична община, на други фестивали, бе възможно и с подкрепата на фондация „Америка за България”. Показахме, че София може да бъде домакин на такова събитие”, убедено сподели Атанас Маев. Над 100 бяха артистите, 21 представленията, които бяха показани. В селекцията на фестивала „Spring Forward” участие за тази година са взели 637 спектакъла, като изборът на първите 20 е направен в края на 2017 г. в Осло, Норвегия от всички партньори на платформата. За първи път в престижния фестивал попадна и българско представление – „F63.9” на хореографа Живко Желязков.

5_4Младата театроведка Елена Ангелова беше написала във „въпреки.com” за този спектакъл: „„F63.9“ се развива в естетиката на механичното движение. Тoзи ключ въвлича зрителя във възприемането на съвременността – роботизирана, лишена от хуманност, тя се вселява в телесността на изпълнителите. Формата на движението е постоянен обект на трансформации. Танцьорите са придобили противоположно на естественото човешко поведение. Техните движения биха могли да се опишат с общото впечатление за отсеченост, рязкост, схематичност. Тялото присъства като скица, в която може спокойно да се проследи размаха на хореографската мисъл. Тази донякъде строга телесност е организирана през прецизираната изолация на отделните елементи на тялото, чрез което танцьорите могат да развият пълния си физически потенциал, достигайки до виртуозност на изпълнението. Силно впечатляващи са сцените, в които двамата танцьори се движат в пълен контакт един с друг сякаш телата им образуват общ организъм и не е ясно дали това е симбиоза или напротив – вплитането между двамата пречи на движението”.

Питаме Атанас Маев какво е най-важно за съвременния танц и за пърформанса: „За съвременния танц най-важното е да успява да води диалог и да предава съобщения към публики. Да говори на езика на различните играчи, институции от една страна, от друга – на международните партньори. От трета страна – за вътрешни партньорства и начин на правене на екипност. Той предлага универсалния език. Той предлага един начин на създаване на изкуство, който граничи с максимална свобода. И включва много други изкуства – както визуални изкуства, така и театър и различни форми на танц”.

7_2Като говорим за сценичните изкуства тази седмица бяха раздадени наградите на Съюза на артистите „Икар” по традиция в Международния ден на театъра – 27 март. Събитието е част от Календара на културните събития в София. На предния ден имаше и традиционната дискусия, организирана от Гилдията на театроведите и драматурзите към САБ. Този път темата беше „Как театърът разказва днес”. Основната теза беше, че нашият театър продължава да разказва истории и опровергава тезата на постмодернизма, че всички истории вече са разказани и могат само да бъдат повтаряни и рециклирани. И дори, че пърформативното зрелище никога не е завземало територии у нас за сметка на наратива. Това малко влиза в противоречие с току-що споменатия международен фестивал, а и не знаем доколко са правилни тезите за отказа от преразказване на истории. Ако се вгледаме в афишите на театрите, ще забележим много отдавна познати заглавия, които наистина се рециклират с козметични промени. А и не винаги това повторение е по-добро от оригинала. Интересен феномен в театъра ни е и посягането към литературата и поставянето й на сцената, което също е белег за драматургическа немощ. Но това са въпроси, които вероятно могат да бъдат обсъждани в по-спокойна и трезва атмосфера извън празничните вълнения. А иначе всички награди можете да видите ТУК.

Автори: Екип на сайт за култура „Въпреки.com”

Снимки: Стефан Джамбазов

1. Атанас Маев, арт мениджър на Derida Dance Center и главен продуцент на „Spring Forward”

2 до 4. „Spring Forward” стана притегателен център за артисти и зрители от различни страни в София

5. Българското участие във фестивала беше на спектакъла „F63.9” на хореографа Живко Желязков – снимка Владимир Груев, Filmadelyx, архив на спектакъла

6. Братята Явор и Захари Бахарови получиха „Икар” – и. Единият за поддържаща мъжка роля /Явор - за Микеле в „Редки тъпанари” – криминална комедия по филма на Марио Моничели „Неизвестни извършители”, сценичен вариант Теди Москов и Симон Шварц, реж. Теди Москов, Драматичен театър „Сава Огнянов“ – Русе/, а другият за водеща мъжка роля /Захари - за Бае Славе в моноспектакъла „Чамкория“ по романа на Милен Русков, реж. Явор Гърдев, Театър 199 „Валентин Стойчев“/

7. Тримата номинирани режисьори за наградата „Икар” – Явор Гърдев, Стайко Мурджев и Галин Стоев – носител на наградата /от ляво надясно/ заедно с актьора, председател на Съюза на артистите в България Христо Мутафчиев преди началото на церемонията

Моля почакайте...