Арт инсталацията "Между миналото, което е напът да се случи, и бъдещето, което вече е било" е част от Градската градина на София
Арт инсталацията на художника Красимир Терзиев "Между миналото, което е напът да се случи, и бъдещето, което вече е било" е разположена в Градската градина в София – на площадката на бившия мавзолей. Тя се реализира по Програма "Навън" на Столичната община.
"Този проект започва като инициатива на Столичната община преди повече от 3 години, когато са получени 8 проектни предложения за това място. Журито избира проекта на Красимир Терзиев, който ние имахме волята да продължим. София има нужда от повече изкуство в градска среда и подобни творби имат ролята – не само символно заради мястото, на което се намират – да провокират и да ни карат да се замислим.", заяви заместник-кметът на Столичната община Яна Генова. Тя сподели още, че творбата е достъпна и отворена към хората и вярва, че ще заживее собствен живот и ще стане част от живота на града. "Ще се превърне в своеобразна градска агора и заради формата си, и заради това, че можем да сядаме върху буквите. Призовавам всички да използваме това място не само, за да си говорим за миналото и за бъдещето, а и по различни градски теми.", каза още Яна Генова. Инсталацията ще бъде място за тематични събития в рамките на следващата една година.
Идеята на художника Красимир Терзиев е да се развие място, на което човек може мислено да се освободи от инерцията на ежедневието, да помисли за минали събития с визия за бъдещето. "Идеята на произведението е свързана с мястото, на което е разположено – бившия мавзолей. Изречението е плод на тревога. То може да ни накара да се замислим за бъдещето и миналото.", посочва авторът. На въпрос за изпуснатите запетаи Красимир Терзиев отговори, че това е направено умишлено. По подобие на художествената реч, в която се допуска авторът да се освободи от граматиката в името на по-музикален израз, и тук са изпуснати запетаите. Много съвременни поети и писатели използват този принцип, коментира Терзиев.
Писателката Теодора Димова заяви, че заедно с Красимир Терзиев работят в различни сфери на изкуството, а изразяват едно и също светоусещане. По думите на Димова тази инсталация тук в центъра на София приканва да се приближим до нея и да се замислим над изречението, да седнем на една от буквите и да размишляваме за миналото, а това размишление е винаги косвено и с бъдещето. Тази инсталация предразполага да си задаваме трудни въпроси – защо сме между миналото, което е на път да се случи, и бъдещето, което вече е било.
Творбата на Красимир Терзиев е избрана през 2022 г. във второто издание на Програма "Навън" на Столичната община сред девет предложения. В 13-членната комисия по разглеждане на кандидатурите участваха експерти от Софийската градска художествена галерия, Националната художествена академия, Министерството на културата, Обществено-експертния съвет по устройство на територията, по градски дизайн и реклама, независими външни експерти. Председател на комисията бе проф. Георги Янков, а в състава й бяха Аделина Филева, арх. Бойка Къдрева, Димитър Стоянович, д-р Илия Мечков, доц. Михаил Груев, Любен Генов, Полина Стефанова, арх. Йоана Петкова, Любен Домозетски, Илинка Чергарова, Гергана Мудова и Лъчезар Бояджиев. Проектът е гласуван и от Столичния общински съвет след обществено обсъждане, в което участваха граждани и представители на културната общност.
Програма „Навън“ на Столичната община е създадена през 2018 г. с решение на Столичния общински съвет за подкрепа на временни художествени инсталации в градска среда и в подкрепа на Стратегията за развитие на културата "София – творческа столица". Целта ѝ е да обживи и придаде нов смисъл на едно от историческите "бели петна" в центъра на столицата – площадката на бившия мавзолей.
Снимки: Иван Шишиев