Творецът като шаман

Margarita Yancheva logo 5 BOLD-1 - Copy

„Всичко на музиканта е шаманско! Първите шамани са били музиканти и все още шаманите работят с музика, за да се свържат с духовете, защото те са посредници между духа и човека. Същата дейност се извършва и от музиканта”. Каза в разговор за „въпреки.com” изключителният ни музикант, тромпетистът Росен Захариев – Роко. Той беше солист в концерта на Биг бенда на БНР с диригент Антони Дончев „Sketches of Spain“, най-успешният проект на състава през миналата година, който беше повторен в Първо студио на БНР.

„Скици от Испания” е един от най-интересните проекти в историята на джаза, най-добрата джаз-композиция, един от най-важните албуми на ХХ в., един от най-добрите албуми на всички времена. Критиката не пести суперлативи за проекта „Sketches of Spain“ („Скици от Испания“), създаден от Гил Еванс /1912-1988/ за легендарния Майлс Дейвис  /1926-1991/. Двамата решават да направят аранжимент на Concierto de Aranjuez на композитора Хоакин Родриго. Приятел на Майлс му носи запис на този концерт и Еванс нотира музиката от него, тъй като не разполагат с партитура. Докато това се случва, те слушат още испанска фолклорна музика и се запалват по нейното традиционно звучене. Така албумът се превръща в завладяваща комбинация от страстен испански фолклор, джазова експресивност и романтиката в музиката на Хоакин Родриго и Мануел де Фая. Записан е между ноември 1959 и март 1960 в Columbia 30th Street Studio в Ню Йорк и се счита за пример в Third Stream, включващ фюжъна в джаза, европейската класика и стиловете от цял свят.

1_1Интересува ни какво е този концерт за Роко, който по някакъв начин се въплъщава в Майлс Дейвис, но той има и по-друг отговор. „Това е директен контакт с Гил Еванс и Майлс Дейвис. Това са личностите, които стоят зад този проект и няма как, свирейки тази музика да не се усети духът на тези хора. за мене това е естествено действие. Майлс ми е отворил много ушите. Той е еталон за звук, за фраза, за това кога да не свириш… Да вляза в кожата му за мен е много естествен процес.Импровизацията влиза там, където реша аз. Това е един баланс на това колко искам да покажа това, което Майлс е изсвирил върху материала на Гил Еванс и това на мен ми идва. Има места, които чувам по друг начин и особено сега във второто изпълнение ще им дам повече ход, отколкото в първото, когато се придържах повече към това, което той е свирил. Това е, както и да го погледнем трибют, не знам как да го преведа, всъщност почит към тези музиканти. Но сега това е за втори път и за мен по някакъв начин изсвирването на едно нещо два пъти еднакво е противоестествено. Не мога да го направя и затова включвам флюгелхорн, както се оказа, че много малко хора знаят, че Майлс е свирил и на флюгелхорн. Всички го свързват с тромпета, но всъщност на половината парчета звучи флюгел /съкр. англ. flugel/ и сега ще е още по близо до оригинала”.

А Роко добави в този разговор за твореца като шаман: „Това са вибрации, които са звук, а за мен и не само за мен. Това е първоизточникът на Сътворението и всичко е звук и вибрация. Със звука може да се разруши всичко и да се сътвори всичко. Това му е шаманското. На хората, на публиката би трябвало да действа сътворяващо. Има редица шамани - музиканти, които действат и обратно – разрушаващо. Има силата да направи и двете, в двете посоки да тръгне. Силата е неутрална. Тя седи в центъра, но къде я насочиш – зависи какво правиш с нея. Можеш да я убиеш или да родиш със звук”. А концертът наистина беше прекрасен с ентусиазирана публика, препълнила Първо студио на БНР и вероятно ще бъде потретен в зала „България” за радост на меломаните.

4Иначе своеобразни шамани за живота са и художниците. Като например Аршак Нерсисян, който откри своя изложба в столичната галерия „Контраст”. Заглавието й е „Послание за живота” и наистина е така. При откриването на изложбата проф. Аксиния Джурова каза: „В сочната живопис на Аршак, представена чрез непоказвани досега картини, изпълнени с темпера, гваш и акварел, той ни връща към едни от най-енергичните експериментатори във френската и руската живопис, а в последните десетилетия и в българската. В този смисъл той е художник, който не можеш да сбъркаш с други, и най-яркият сред българската гилдия художник, съчетал неокубизма с фовизма.Не случайно, запитан какво е за него картината, той отговаря: „Картината е моята държава и както искам така си правя нещата вътре. Тук съм хазяин и съм в свой свят без глад и война.“ Всъщност това е и посланието на тази изложба – послание за живота, който сами създаваме, в случая свят  без глад и войни, обагрен от богатата палитра на Аршак”. Всъщност, в изкуството винаги има елемент на връзка между нашия реален свят и този на емоциите и идеите. Така че наистина творецът е не само шаман, но и медиатор към пространствата на нашето съществуване, а не само като отражение на всекидневното ни битие.

Автори: Екип на сайт за култура „Въпреки.com

Снимки: Стефан Джамбазов

1. Росен Захариев – Роко по време на репетицията за концерта

2. Роко и Антони Дончев – двама музиканти, които изповядват една и съща религия – музиката

3-6. Картини от изложбата на Аршак Нерсисян в галерия „Контраст”

Моля почакайте...