Творците в София все повече поглеждат към откритите градски пространства

Margarita Yancheva logo 5 BOLD-1 - Copy (1)

Много са интересните изложби на известни художници в София тази седмица – на Греди Асса в галерия „Оборище 5“, на Захари Каменов в „Арте“, на Долорес Дилова в галерията на СБХ на ул. „Шипка 6“, на Александър Вълчев  в „Аросита“, на Яна Костадинова в „Ракурси“, а и изключително амбициозната „Невидимото - визуализации отвъд паметта, въображението и симулираната реалност“ в галерия „Райко Алексиев“ на СБХ с куратори Станислав Памукчиев и Петер Цанев.

4_17

Но това, на което ни се иска да обърнем внимание е, че тази седмица се появиха няколко проекта свързани с изкуството в откритите градски пространства. Те не са реакция към повишаването броя на заразените с корона вируса, но някак си съвпадат с нуждата от преодоляването на затворените пространства. А както сме призовавали в наши текстове и събития, необходимо е по-нататъшно преосмисляне на изкуството в градска среда, за да стане София истинска европейска столица с всички характеристики за това. Много е направено в тази посока в областта на транспорта и инфраструктурата, но има още крачки да се извървят като реализация и възпитание в изкуство. Тази седмица най-сетне беше осъществено първото обществено обсъждане на проекта „Преки пътеки“ на фондация „Арт център Илинденци“ и скулптора Иван Русев в столичния „Южен парк – 2“. Това обсъждане трябваше да стане по-рано, но епидемичната криза го отложи. Неизбежно беше засегната и темата за скулптурата в градска среда. Обсъждането се проведе край скулптурата „Пастирът“ на Иван Русев, където ще бъде разположено и бъдещото скулптурно пространство.

Сред присъстващите беше и кметът на община „Триадица“ Димитър Божилов, който заяви, че общината подкрепя проекта. Скулптурите не са агресивни и се вписват в околната паркова среда. Впрочем, те са с човешки размери и могат да станат част от живота и свободното време на посещаващите това място. А те не само биха естетизирали градската среда, но и биха възпитавали във вкус. При това и децата, и техните родители да свикват да живеят сред изкуство. И сега при общественото обсъждане, което даде в голяма степен подкрепата си на проекта заради съвременната визия и близостта до природата и младите хора, имаше и изразени известни пресилени страхове от един присъстващ гражданин за начина на възприемане на творбите, опазването им или сигурността за децата при игра около тях. Но очевидно това беше и недоизказано мнение - въпрос на недостатъчно възпитание във визуална култура, както отбеляза присъстващия на обсъждането известен скулптор проф. Ангел Станев, който се ядоса на едно скулптурно недоносче до намиращия се наблизо музей „Земята и хората“. При това никой не се дразни от него, възмути се творецът.

„Преки пътеки” е темата на скулптурния симпозиум, обхващащ част от „Южен Парк - 2” в София зад Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство. Това място поначало е населено с изкуство, а скулптурата „Пастирът“ на Иван Русев, както стана дума, вече е на това място. Инициатори са секция „Скулптура” към СБХ и фондация „Арт център Илинденци”. Реализацията на проекта е възможна със съдействието на Столична община. Многократно сме виждали какво прави скулпторът Иван Русев в Арт центъра в Илинденци и сме убедени в стойността на този нов негов проект. „Потънал във всекидневието на урбанизираните територии, зеленият клин на градския парк е убежище за глътка свеж въздух, пише в анотацията за проекта. Място за разходка с приятели, насаме, семейно, с деца, с домашни любимци, с велосипеди. Хората седят, ходят или тичат нанякъде или наникъде, на път към дома, на път за работа, за успокоение или за размисъл. Наглед случайно, а инак съвсем закономерно, човек прокарва пътеки встрани от алеите. Те са въпреки и напреки, но все преки. Те са прави, криви, тук и там, пръснати или събрани, къси и дълги, тесни и широки”.

И още: „Целта на разработката е да се изследват и пресъздадат съществените елементи от характера и същността на хорските пътеки. Хоризонталните скулптурни намеси се превръщат в метафора на времето и пространството. Самовъзникналите пътеки са групирани в преплетени зелени триъгълници с обособени ядра. Авторите интерпретират различните състояния на преминаващия човек. Това са обхождане, провиране, забързване, забавяне, сядане, на кръстопът. Обособяват се специални места за съзерцание и размисъл”, подчертават инициаторите Иван Русев и фондация „Арт център Илинденци”. Участници в този първи етап на проекта след конкурс са скулпторите Цветослав Христов; Арт група „7+1”: / Илко Николчев, Йоханнес Артинян, Камен Цветков, Панчо Куртев/; Рашо Митев; Орлин Иванов; Иван Стоянов, както и Иван Русев.

Архитектурата е на Георги Даскалов и Симеон Даскалов. Територията на разработката е с обхват в района на „Южен парк - 2“ в непосредствена близост до Националния музей „Земята и хората“ и САМСИ (Софийски арсенал - Музей за съвременно изкуство) и хотел „Хилтън“, МОЛ. Определящи и водещи за проекта са пътеките, които хората сами са си прокарали през парка, като те са организирани и групирани в зони с общи допирателни. Намесите ще са предимно в областта на пътеките. Проектът е дългосрочен и ще се реализира в няколко години, на етапи по определените и отбелязани в схемата зони.

Това, в което сме сигурни е, че Иван Русев има капацитет и визия за подобен проект. В Скулптурния парк „Илинденци”, който е на над 20 години, има подобни пътеки, а и в света такива намеси са напълно резонни и се приемат добре от публиката. Колкото за парка в Илинденци, Иван Русев беше казал преди време в разговор за „въпреки.com“: „Паркът, създаден от нашата фондация, е уникален. Всяка скулптурна намеса по хълма е обмислена и премерена, така че проектите да не доминират над прекрасната природа, която ги заобикаля”. А ние сме убедени, че и новият проект на Иван Русев и фондация „Арт център „Илинденци” в Южния парк в София ще даде не само нов облик на пространството, но и ще осмисли всекидневието и празниците на хората, които го посещават, без да доминира над природата.

14_10

А когато говорим за изкуство в градска среда, трябва да споменем и инсталацията на Венелин Шурéлов „Един човек“, монтажът на която започна на площадката на мястото на бившия мавзолей на Георги Димитров. Високотехнологичната интерактивна инсталация „Един човек“ е първото прието предложение за подкрепа по програма „Навън” на Столична община за временни художествени инсталации в градска среда. Творческият съвет на порграма „Култура” одобри предложението на 15-членна комисия, която избра „Един човек” с автор Венелин Шурéлов сред 18 проекта. Програмата възникна в резултат на интереса след проекта „Бронзовата къща” на Пламен Деянофф на това място. Скулптурната инсталация на Шурелов фокусира различни аспекти на изкуството в градска среда и взаимовръзката му с обществените процеси, съвременната урбанистика, отношението към историята, паметта и културното наследство.

Водещите изисквания към предлаганите произведения бяха висока художествена стойност и иновативност, които да помогнат за постигане на по-голямо разнообразие и динамика в културния живот на София. Инсталацията „Един човек“ представлява 13-метрова фигура, изградена от модулна стоманена, фермова конструкция и двустранно разположение LED екрани. Към екраните се подава динамично съдържание, което се генерира от специално създаден алгоритъм в два режима. При първия се получава сигнал от две камери, разположени върху фигурата. През определен интервал от време повтарящ се кратък запис от видеонаблюдението се качва като фрагмент върху екраните, като всеки от тях е „уловил“ един или няколко минувачи. Така голямото „екранно тяло“ ще изглежда съставено от множество други по-малки фигури. На всеки кръгъл час видео стриймингът се вдига в „цял формат“ и позволява на зрителя да нанесе силуета си в контура на фигурата. Вторият режим е генериран от анализ на информация за времето и данни за състоянието на въздуха в София.

Доц. д-р Венелин Шурéлов е завършил „Сценография” в Националната художествена академия. Съосновател и преподавател в магистърска програма „Дигитални изкуства” в НХА. Неговите проекти са многообразни и включват рисунка, интерактивна инсталация и пърформанс, дигитални технологии, видео и арт теория. Той има редица сценографски проекти, самостоятелни и общи изложби, както и участия във фестивали в България, Европа и САЩ. Награждаван е многократно за работата си в областта на театъра и съвременното изкуство. Преди време в разговор за „въпреки.com” Венелин Шурелов така определи своите търсения: „При всички произведения подхождам индивидуално спрямо всеки проект. Интересувам се от технологии дотолкова, доколкото те са свързани с едно изкуство, което е в постоянно развитие, в постоянна динамика, в процес на развитие, който не се установява. Той е зависим от процесите“.

21

Софийска градска художествена галерия също се включва в осмислянето на градското пространство. Тя ще представи проекта „Място до прозореца“ на Катержина Шеда за квартал „Манастирски ливади – запад“ в София под формата на градска игра с участието на хората. Художничката кани хората от квартала и гражданите на София да се включат в акция под формата на градска игра, като споделят идеите и визиите си за промяна и облагородяване на мястото. На 31 октомври и 1 ноември участниците ще могат да излязат на разходка с кола със семейството или приятелите си, да паркират на някое от освободените места на ул. „Казбек“ в „Манастирски ливади – запад“, да изберат прозорец с най-неприемлива гледка и да нарисуват върху стъклата на автомобила си какво искат да добавят или да променят в това място. Техните идеи и коментари ще бъдат заснети и показани в рамките на изложба през месец декември в галерия „Васка Емануилова“, филиал на Софийска градска художествена галерия. Най-добите предложения ще получат награда, а всички идеи ще бъдат публикувани и представени така, че да бъдат видими и разбрани от управата на София, съобщават от СГХГ.

Катержина Шеда е международно известна чешка художничка, която се занимава с общности. Нейните произведения често имат характера на градски игри и винаги са свързани с участието на голям брой хора. Авторката се интересува от всекидневния живот и обстоятелства на дадено място, като се стреми да ги подобри, промени или да ги представи от друга гледна точка. Всеки един от проектите й е вдъхновен от наблюдението върху рутинни, съвсем обикновени дейности или действителност, върху която художничката намира начин да въздейства. Участниците в нейните акции са хиляди жители на малки населени места, квартали или градове. Те стават герои в истории чрез прости действия, които извършват заедно със своите съседи, съграждани или други хора във всекидневното им обкръжение.

Художничката е реализирала свои проекти по целия свят – от Силиконовата долина в Америка до Чернобил в Украйна. Нейните работи са били показвани в Тейт Модерн, Лондон, Документа в Касел, Венецианското биенале и много други международни платформи и пространства за изкуство. За представянето си в ключовия международен форум за съвременно изкуство Документа 12 в Касел през 2007 г. Катержина Шеда създава проект за квартал в родния си град Бърно, чрез който успява да сближи хората като ги провокира да се обърнат един към друг и да видят общата среда, в която живеят. През 2011 г. художничката кани хората от село (Bedrochovice) в Чехия да се преместят в околностите на Тейт Модерн в Лондон и за един ден да правят същите неща, с които обичайно прекарват почивните си дни. Целта е хората да погледнат на себе си от друга гледна точка на новото място и да се обединят около общи действия и активности, за които в работните дни нямат време и които сплотяват тяхната общност и разнообразяват живота им.

Сред по-новите й проекти е инициативата „Нещо за нещо“ в Лофотен (Норвегия) през 2019 г., при която на туристите се предоставя безплатен престой в добре оборудвана каравана срещу извършване на някаква помощ или услуга за местната общност. Проектът „Място до прозореца“ е подкрепен от Министерство на културата в Чехия, Чешки културен център в София, Столична община, Район Витоша, Софийска градска художествена галерия. Той се осъществява по инициатива на Софийска градска художествена галерия – филиал галерия „Васка Емануилова“ и сдружение „Заедно за Манастирски ливади – запад“. 

Текст: екип на „въпреки.com“

Снимки: Стефан Джамбазов и архив на СГХГ

1. Скулпторът Иван Русев и архитект Георги Даскалов по време на общественото обсъждане на проекта „Преки пътеки“ – снимка Стефан Джамбазов

2 - 4. Проектът „Преки пътеки“ в „Южен парк – 2“ в София – снимки Стефан Джамбазов

5 - 11. Част от участниците в обществената дискусия за „Преки пътеки“ – снимки Стефан Джамбазов

12. Архитект Георги Даскалов и скулпторите Цветослав Христов и Иван Русев по време на работата около проекта „Преки пътеки“ – снимка Стефан Джамбазов

13 - 15. „Един човек“ в центъра на София – снимки Стефан Джамбазов

16. Венелин Шурелов пред инсталацията си „Един човек“ – снимка личен архив

17 - 21. Визуализации на проекта „Място до прозореца“ на Катержина Шеда /снимка 18 - Photo Michal Hladík/ - снимки архив СГХГ

Моля почакайте...