Три забележителни изложби в Софийска градска художествена галерия

Margarita Yancheva logo 5 BOLD-1 - Copy

„И тъй остават ти трите: любов, вяра, надежда, но най-голямото е любовта”. Това е част от споделеното в първата в България инсталация с миксирана реалност - най-новият визуален авторски проект на Теодор Ушев „Като в тъмно огледало/In the mirror, dimly” в Софийска градска художествена галерия (СГХГ).

1_6В рамките на проекта се реализира „потапяща“ инсталация /immersive installation/ -  едно от най-иновативните и атрактивни течения във визуалното изкуство. При него с помощта на специална каска – очила, зрителят се въвлича в алтернативна среда, добива оптичната илюзията, че е част от действието, което вижда в тях. Миговете с тази каска в уж малко затворено пространство са трудни за човека, решил да пробва преживяването, защото са и сблъсък със собствените ни страхове от света и себе си. Самият автор дори сподели, че и той бърза да излезе от това уж пожелано състояние.

Ушев използва и експерименталната технология миксирана реалност /mixed reality/ в един от модулите си. Миксираната реалност добавя дигитална 3D картини и образи, като ги смесва със заобикалящата зрителя среда. Така в интерактивно преживяване се миксира реалния и виртуален свят, където физическите и дигитални обекти съществуват заедно и взаимодействат в реално време. Всъщност, както самият автор разказа в първото си водене из неговия новосъздаден свят специално за това пространство това в момента е неговото вълнение и той го представя за 20 дни в галерията. После то ще изчезне. Предстоят му подобни проекти в Канада, в Анеси, но те ще са свързани с конкретното място, както е тук и сега в София.

2_3Изследвайки темите за суетата, лъжата и спасението като личен и обществен акт, авторът „надписва“ картините си със скрити послания, видими само с помощта на ултравиолетова светлина. С перефрази и препратки към части от свещените текстове Еклесиаст и Коринтяни, „Като в тъмно огледало“ е разсъждение върху смисъла и безсмислието на живота отвъд привидното. Но е конкретен в посланията си към нас, които живеем тук и сега в България, където, има три Българии – мислеща, ретроградна и индиферентна. Няма как да го опровергаем. „Мислещата България е на тези, които искат страната да върви напред. Ретроградните се борят да запазят статуквото, без да са убедени, че тома е възможно. Индиферентните са се затворили в своя пашкул, в еснафския си живот. Целта е да се преживее катарзис, да се замислим как да изплуваме.”  Дълбоко е потресен от липсата на емпатия и, че агресията е завладяла до такава степен обществото ни. Извод, който много от събеседниците ни във „въпреки.com”, независимо от артистичните сфери, в които творят споделят с тъга и огорчение. Ушев прилага иновативна технология, специално разработена за инсталацията от датското студио NVRMIND. Използвани са гласовете на Ангела Меркел, Бойко Борисов, Владимир Путин, Волен Сидеров, Доналд Тръмп, Корнелия Нинова.

„Като в тъмно огледало/ In the mirror, dimly” е първият самостоятелен голям проект, който Ушев подготви у нас извън киното. Готвил го е шест месеца от август миналата година досега. Проектът е финансиран по Програма „Култура” на Столична община, в партньорство със Софийска градска художествена галерия и Националния филмов борд на Канада /NFB/.  Организатори на изложбата са фондация „Моменти” и Кидс Хаус. През миналата година анимационният му филм „Сляпата Вайша” по разказа на Георги Господинов беше номиниран за „Оскар” и аниматорът е вече член на Филмовата академия за високия приз. С нетърпение очакваме дебюта му в игралното кино, „Кристин, която маха от влака", по едноименния  разказ на Георги Господинов, част  от филма-омнибус  „8 минути и 19 секунди“ (8’19”) по шест кратки разказа на писателя, който ще гледаме в рамките на 22-рия София филм фест на 17 март. Продуцент е Българската национална телевизия, изпълнителни продуценти на проекта са ВИП Медиа Филм (Владимир Люцканов и Антоанета Бачурова). А Теодор Ушев продължава да работи и по филмовия си проект „Физика на тъгата” по романа на Георги Господинов. Още от първия ден след откриването на „Като в тъмно огледало” пред СГХГ започнаха опашките от желаещи да „влязат” в него не само, защото по десет души със специални фенерчета могат да се потопят в изградения свят на Теодор Ушев за публиката.  Бихме препоръчали на всички тези посетители на СГХГ да отделят време и за прекрасната и талантлива ретроспективна изложба на Лъчезар Бояджиев, която не бива да пропускат.

6_2В тази седмица екипът на СГХГ представи и официално новия си филиал – Художествена галерия „Дечко Узунов” на булевард „Драган Цанков” № 24. Къщата на забележителния творец и интелектуалец Дечко Узунов (1899–1986) е превърната в музей още преди повече от две десетилетия отново е част от музейната мрежа на СГХГ, както е било при създаването ѝ. После е минала за кратко под шапката на НХГ и след това е била самостоятелен културен институт. Той се състои от изложбена зала и ателието на художника, в което се съхраняват над 13 хиляди негови живописни и графични творби. По-голямата част от произведенията, изпълнени в маслена техника са познати на публиката, но сред хилядите листове с акварели, рисунки, проекти и скици на Дечко Узунов остават все още доста интересни и непоказвани произведения. Това пространство в годините, когато Дечко Узунов е творил в него е било и средище на интелектуалци и приятели на художника не само от България.

Изложбата „Фрагменти от Европа” е посветена на Европейската година на културното наследство. В нея са представени десетина от държавите, до които Дечко Узунов пътува. През живота си художникът има възможността да посети почти всяка европейска страна, както и да види някои от Азия, Северна и Южна Америка. Подбраните пейзажи разкриват различни гледки от Франция, Италия, Турция, Гърция и други страни. Изложбата е придружена и от кратки текстове, в които се проследява кога художникът е бил в страната и кои са културните и природни обекти,  избрани да бъдат вписани в световния списък на ЮНЕСКО. 

Автори: Екип на сайт за култура „Въпреки.com”

Снимки: Стефан Джамбазов

1.Теодор Ушев при представянето на изложбата си в СГХГ

2, 3, 4. Част от експозицията на Тео Ушев

5. Лъчезар Бояджиев – „Пост /нео/ - Голгота” от изложбата му в СГХГ

6. Дечко Узунов – „Пейзаж от Испания”, 70-те години на ХХ в.

Моля почакайте...