Толерантно изкуство облагородява открити столични пространства

Margarita Yancheva logo 5 BOLD-1 - Copy

За добро или не чак толкова, COVID-19 изкара изкуството на улицата. За добро е, защото така се дава възможност повече хора да се докоснат до него, отрицателното е, че понякога времето налага промени. Но събитията, за които говорим тази седмица, не могат да бъдат и другаде.

4_13

В столичната градинка „Кристал” на новите фотовитрини след ремонта на градинката, има поредната интересна изложба. Озаглавена е „Посоки” и е по повод петнадесетата годишнина от създаването на Държавния културен институт към министъра на външните работи. Целта на конкурса, който се проведе между февруари и май тази година, бе да бъдат селектирани и показани уникални изображения, заснети от любители на фотографията, без ограничения във възрастта и професионалния опит, които пряко или непряко отразяват темите за глобализацията, идентичността, междукултурния диалог и толерантността между различните нации. Откриването ще бъде на 1 септември (вторник) от 18.00 ч. в градина „Кристал“ на бул. „Цар Освободител“ 9.

Минко Михайлов печели наградата за снимката си „Разходка по залез“, 2019 г. Поощрителните награди са за Таня А. Ангелова за „Училище – Мали“, 2009 г. и Георги Митев за „Звездна нощ над Пасо Джау“, 2019 г. Интерес към конкурса проявиха голям брой фотографи от България и чужбина. Партньори на проекта са фондация „ФотоФабрика“ и Столична община. След гласуване чрез точкуване по карта с разработени критерии за всяка подадена фотография, жури в състав: Албена Атанасова (фондация „ФотоФабрика“), Фелия Барух (фондация „ФотоФабрика“), д-р Катерина Гаджева (Институт за изследване на изкуствата – БАН и преподавател в НБУ), Явор Койнаков (началник на отдел „Културна политика“ - ДКИ) и Илиян Лолугов (главен експерт- ДКИ) определи наградите.

1_34

За своята снимка Минко Михайлов обясни за „въпреки.com”: „На снимката е известният мост Ю Бейн по залез. U Bein Bridge е най-дългият и най-стар мост от тиково дърво в света, построен през 1850 година. Той пресича езерото Taungthaman в Мианмар (Бирма) и до ден днешен е основната връзка за местните хора от двете страни на езерото. Дължината му е 1,2 км. и за построяването му са използвани над 1000 стълба от тиково дърво, забити в езерото. Мостът носи името на местния кмет Ю Бейн, който използвал дървения материал, останал от разглобения кралски дворец при преместването на столицата”.

А за себе си добавя: „Роден съм през 1972 година в Пловдив. По  образование съм биолог. Фотографията повече от 20 години e моя страст. Снимам пейзажи, хора, природа, диви животни, макро. Организирам и водя курсове по фотография в гр. Пловдив. Обичам със снимките си да улавям емоции и да разказвам истории. Всичко около нас е прекрасно и неповторимо, само трябва да се почувства и види. С фотографията успявам да направя реално и нереално пътешествие из широкия свят.  Тя е ключ към нови и непознати светове и познанства. Независимо дали снимам хора или природа се опитвам да уловя мига, онзи миг, който никога повече няма да се повтори. Фотографията е предизвикателство за мен, отивайки на ново и различно място, винаги се опитвам да го покажа така, както аз го усещам, да го почувствам и после да го пресъздам през моята душа и моите очи. Фотографията за мен е пътуване в света на формите и светлината, тя е не само гледна точка, емоция или моментен отрязък от време, тя е всичко онова, което се събира в една дума – СТРАСТ”, написа Минко Михайлов, който има спечелени десетки награди от международни фотографски конкурси в България и по света.

3_18

Едната поощрителна награда е за Георги Митев за снимката му „Звездна нощ над Пасо Джау“. За себе си фотографът написа за „въпреки.com”: „Роден съм през 1976 година в София. Средното си образование завърших в Софийска математическа гимназия с профил „Физика”, а висшето си образование в МГУ „Св. Иван Рилски” - София като магистър по „Маркшайдерство и геодезия”. Имам щастието да работя по специалността, откакто завърших и не съжалявам за това. Още от малък имам интерес към необятния Космос, звездите и всичко, което е сред тях. От преди 5 години открих и сегашното ми хоби, а именно пейзажната фотография. Чувствам се свободен, когато съм сред природата и по - точно в планината. Радвам се, когато имам възможност да сложа на гърба раницата с палатката и да отида високо в планината, където се чувствам по - близо до звездите. Чрез фотографията се опитвам да пресъздам емоцията, която изпитвам и се радвам, че съм достигнал, докоснал или развълнувал поне един човек със снимките си”.

2_21

Другата поощрителна награда е за Таня Ангелова. Тя е с българско и френско гражданство и живее във Франция. Има диплома от Школата за декоративно изкуство „Димитър Добрович“ в Сливен през 1991 година. А през 1997 година става магистър по изкуства от Академията за изящни изкуства, катедра „Декоративно изкуство“ (със специалност текстил) в София. От 1994 година до момента е участничка в художествената група „Les Fourmis” и има изложби в България, Франция, Германия, Австрия ...

„Да рисуваш със светлина е класическото определение за фотография. Да разпиляваш светлината в посоките на твоето визуално въображение – това беше предизвикателството пред участниците в конкурса „Посоки” , организиран от ДКИ към министъра на външните работи по повод 15-та годишнина от неговото създаване. В тези „състезания“, в които всеки финалист е печеливш, липсата на всякакви ограничения предпоставя богатството на резултата – а той е в широтата на палитрата и на интерпретациите, които ни показват  различните посоки на разнообразния опит и различната стилистика на авторите”, отбеляза Еми Барух, директор на фондация „ФотоФабрика”.

А Снежана Йовева - Димитрова, директор на Държавния културен институт към министъра на външните работи добави за „въпреки.com”: „Фотоизложбата „Посоки“ се  получи едно своеобразно творческо обобщение към края на изминаващата 2020 година – година на предизвикателства от различни характери и в която Държавният културен институт отбелязва своите 15 години от създаването си. Защо обобщение – защото ще видите едни разнообразни и много силно въздействащи работи на съвременни български фотографи, и всяка една от тях по своему допринася  за общия пъзел в културната етномозайка. Радостни сме, че към конкурса имаше интерес и че темата „Посоки“ събра силни фотографии. Този проект е специално разработен по повод годишнината на института от екипа ни, в партньорство с фондация „ФотоФабрика“ и с любезното съдействие на Столична община. След  откриването на изложбата в градинката „Кристал“ се надяваме, че ще бъде видян и на други места, чрез нашите дипломатически мисии по света са достигне до повече и разнообразни публики, за да може посоките да водят до добри пътища.“

11_1

Другото място, което привлича внимание с толерантността си към различията тази седмица, е подлезът при Централна автогара в София и резултатите от фестивала „Graff Express“, който започна в началото на август. Графити преобразиха част от подлеза и сега пътят към автобусите, а и към гарата, стана много по-приятен за преминаващите. Дори и бързащи за превозното си средство, те мимоходом забелязват ярките цветни рисунки и това създава друго естетическо усещане. А тези, които пък пристигат отнякъде, могат по-спокойно да разгледат изображенията. Основната тема е толерантността. Осем улични творци работиха заедно по проект за фестивала „Graff Express, като графитите се разгърнаха на 300 кв. метра.

Проектът, в своята основа, застъпва темата за толерантността във взаимоотношенията и съжителството. Тя е комуникирана чрез създаването на общо произведение на изкуството, изградено от различни стилове в пространство, което всекидневно е пресечна точка на множество различия. Така, чрез езика на изкуството, София се утвърждава като град на толерантността. Целта беше художниците да изработят обща концептуална творба, отразяваща уникалността на мястото: Централната софийска автогара като кръстопът на хора и съдби и София като мултикултурен град с хилядолетна история, едновременно дом и туристическа дестинация.

10_1

„Облагородяваме подлеза чрез улично изкуство и графити. Осем артисти са намесени в преобразяването и това са Arsek & Erase, Mouse, Glow, JahOne, Sten, Epik и Kotk“, обясни Йоан Ценков, който е един от художниците и представител на фондация „Вижънъри“, организатор на събитието. „Посланието и темата на фестивала е толерантността между хората, толерантността в общуването. Това се показва чрез осемте различни художници. Всеки един от тях има свой стил и е различен, но са заедно, на една стена и съчетават своите рисунки по определен начин“, подчерта той. Участието на осемте графити художници, които преобразиха подлеза, беше курирано - смислово и цветово - от артиста Николай Петров-GLOW, така че да обогатят пространството, подчертавайки неговия контекст. Организиран от фондация „Вижънъри" (автори и на проекта „Граффопост" от 2017 г.), проектът „Графф експрес" е осъществен с финансовата подкрепа на Програма „Европа" 2020 на Столична община и в партньорство с район „Сердика".

Графити фестивалът е първият по рода си, в който различни артисти работят по обща творба, курирана смислово и цветово, и вписана по подходящ начин в пространството. Това е единственият графити форум, който не поставя акцент върху отделните творби. Макар творбата да е обща, всеки от графити творците запазва личния си стил и представя собствения си творчески усет. „Освен че гарантираме по-високата естетическа стойност на художествената намеса, с този подход искаме да покажем, че дори в графити изкуството, където изтъкването на индивидуалния почерк винаги е било много важно, артистите могат да работят рамо до рамо, а чрез уникалните си стилове да обогатяват общата концепция”, отбелязват организаторите.

8_4

Обща цел е било създаването на проект с фокус върху градското изкуство и реализиране на устойчив механизъм за подкрепа на творците с основно платно публичните пространства. Те обясняват, че ще използват този инструмент за социализиране чрез изкуството на иначе неприветливи места в централните градски части и тяхното активно променяне. Въвеждайки работещи европейски подходи за развитие на града, твърдят, че ще обогатят визуално столицата и ще подчертаят характерните ѝ особености чрез езика на изкуството. Създавайки първото издание на „Graff Express“ на възлова локация като Централна автогара, организаторите желаят да постигнат широка популярност на инициативата. С качественото изпълнение на проекта и работещия механизъм за колаборация между артистите, биха искали да направят заявка за основаването на нов формат на street и graffiti art фестивал. 

Текст: екип на „въпреки.com”

Снимки: Стефан Джамбазов и архив

1. Минко Михайлов, „Разходка по залез“, 2019 г. (първа награда) - архив

2. Таня Ангелова, „Училище – Мали“, 2009 г. (поощрителна награда) - архив

3. Георги Митев,„Звездна нощ над Пасо Джау“, 2019 г. (поощрителна награда) - архив

4. Логото на конкурса „Посоки” – архив

5 - 11. Графити в подлеза при Централна автогара в София – снимки Стефан Джамбазов

Моля почакайте...