Пианото завладява мощно и убедително столичните сцени

Margarita Yancheva logo 5 BOLD-1 - Copy (1)

Очаква ни прекрасна музика за пиано през есенните месеци в София. За девета поредна година се провежда Международният музикален фестивал „Пиано Екстраваганца”, част от Календара на културните събития на Столична община за 2019 г. Фестивалът събира в България всяка година известни чуждестранни изпълнители.

2_18

Тази година в ключови локации на София, сред които Аулата на Софийския университет, зала „България” и камерна зала „България”, меломаните ще могат да се насладят на уникални рецитали, камерни концерти и един знаков джазов концерт. Фокусът, разбира се, е върху музиката за пиано, инструментът, който присъства във всички програми от събитието. Сред гост-изпълнителите са музиканти от 7 държави, сред които: Ливиу Холендер и Матиас Флецбергер от Австрия, Винченцо Балцани от Италия, Юг Льоклер от Франция, Артур Пизаро от Португалия, Луис Фернандо Перес от Испания и специалният гост на фестивала, носителят на 6 награди „Грами” и най-ярката звезда на афро-кубинския джаз, Чучо Валдес, който ще изнесе солов концерт на 29 октомври в зала „България”. От българска страна участват утвърдени имена като Милена Моллова, Светлин Русев, Евгени Божанов и младата изгряваща звезда на българското пиано, 20 годишният Емануил Иванов, който съвсем наскоро завоюва Първа награда на един от най-престижните международни конкурси в света – „Феручо Бузони” в Италия. Не всяко издание на конкурса дава първа награда в седемдесетата годишна /създаден е през 1949 година/ си история. За този не малък период на авторитетното си присъствие на световната пианистична сцена на конкурса са присъдени 31 първи награди. Затова призът за Емануил Иванов има изключителен блясък, а и дава широк хоризонт за младия музикант по пътя към световните сцени. Само да припомним, че през 1957 година конкурса печели аржентинската пианистка Марта Аргерич едва на 16 години, една от големите изпълнителки на нашето време. Българското участие в този престижен конкурс има своя богата история. Сред призьорите в надпреварата са били изтъкнати наши пианисти като Иван Дреников /1964 г./, Божидар Ноев /1965 г./, Стела Димитрова / 1969 г./, Боян Воденичаров /1981 г./, Ралица Пачева /1999 г./, а в журито на конкурса са били проф. Люба Енчева, Константин Ганев, Любомир Пипков, Антон Диков.

3_15

Специални акценти в деветото издание на фестивала са концертите от новия цикъл „Приемственост – учители и ученици” в сътрудничество с Нов български университет и образователното събитие - ден на отворени врати „Приятели на пианото”, което привлича все по-голям брой професионалисти и любители на най-универсалния музикален инструмент. Събитията от 28 септември до 23 ноември се организират от фондация „Пиано Екстраваганца“, с подкрепата на Министерство на културата, Столична община, Нов български университет, посолствата на Испания и Австрия в България, Португалския културен институт „Камоеш”, Италианския културен институт и Институт „Сервантес”. Партньори на фестивала са Софийската филхармония и Софийският университет „Св. Климент Охридски”. Наред с подготвянето на фестивалната програма, една от важните цели на фондацията е и възстановяване на световното музикално наследство, посредством събиране на редки музикални партитури и тяхното изпълнение във фестивалните концерти. В сегашното издание на фестивала, концертите на Чучо Валдес и закриването, със Светлин Русев и Евгени Божанов, се организират съвместно със Столична община и със съдействието на Софийска филхармония.

Фестивалът „Пиано Екстраваганца” е едно от най-значимите музикални фестивални събития в България и Източна Европа. Освен артистичен директор, маестро Людмил Ангелов е негов основател и куратор на съдържанието. Фестивалът е печелил престижни отличия, като наградата „Музикален проект на годината” в годишните награди на предаването „Алегро Виваче” на БНР за 2016 г. и признанието на ЮНЕСКО за опазване на световното музикално наследство.„Няма да изневеряваме на нашата тематична насоченост да представяме непознатата, забравената музика, да преоткриваме произведения, които по някакви причини са останали встрани от концертните афиши, от вниманието на музикантите“. Това винаги е твърдял маестро Людмил Ангелов.

1_34

И добавя: „В същото време трябва да търсим и този естествен, и разбираем баланс в програмите да присъстват и обичани от публиката произведения. Това е базово, за да привлечем по-широка аудитория, която впоследствие да може да приобщим и към по-нетрадиционния репертоар. Това е една трудна задача, но мисля, че през годините намерихме решения. В началото бях много смел – в първото издание се хвърлих изцяло в дълбоката вода само с непознати произведения. Вероятно съм сгрешил до известна степен, но трябва да търсим този баланс. Това няма да навреди на първоначалната идея на „Пиано Екстраваганца“ да бъде събитие, което да стои малко по различен начин на сцената, да надвишава и в изпълнението на музикантите, посягайки към непознат репертоар“. И през смях допълва, че фестивалът не се вмества в традиционната представа за фестивал, защото е екстравагантен. Затова и благодари за подкрепата в годините от институции и публика. Тази година няма основен спонсор, след оттеглянето на фондация „Америка за България”, но освен подкрепата на споменатите институции има и лични дарения, които са отбелязани в програмата.

Колкото на въпрос, защо самият Людмил Ангелов няма да участва тази година, той обясни, че се подготвя за нов цикъл от концерти на Шопен, а и добави с усмивка, че миналата година е участвал в три концерта на фестивала, с което е изпълнил доста от своята квота. Забележителният ни пианист подготвя нов интеграл от 4 концерта с музика на великия полски композитор Фредерик Шопен. Цикълът включва два солови рецитала и два концерта с Оркестъра на Класик ФМ радио, които ще се състоят в столичната зала „България“ през сезон 2019 - 2020. Поредицата ще представи за първи път в България интегрално изпълнение на всички шопенови творби за пиано и оркестър – общо 6 пиеси, както и избрани солови композиции от различни периоди. Събитието ще отбележи две кръгли годишнини, които се навършват през сезона – 170 години от смъртта на Шопен (октомври 2019) и 210 години от рождението му. Людмил Ангелов е определян от специалистите като един от най-великолепните изпълнители на Шопен още от времето, когато печели приз на конкурса на името на големия композитор през 1985 година във Варшава.

А в камерна зала "България" започна цикълът концерти „Дипломация и музика“, посветен на 140 години дипломатически отношения на България с водещи европейски страни. Първият концерт беше с музиката на Русия със солисти пианистите Виктория Василенко и Сергей Редкин, а в програмата имаше произведения от Рахманинов, Прокофиев и Плетньов. На следващия ден пианистката Анжела Тошева представи творби от Шопен, Барток, Равел и Берио. 30 септември пък е за любителите на Хайдн и Пиацола, които ще звучат в изпълнение на струнен квартет Credo в състав Ивайло Данаилов - цигулка, Милен Максимов – цигулка, Христо Аролски – виола и Петър Кушлев – виолончело. Концертът е посветен на юбилея на лютиера Апостол Калоферов, изработил инструментите на музикантите. През октомври публиката ще чуе София квартет, Струнен квартет „Филхармоника“, както и цигуларката Наталия Тодорова, пианиста Васил Начев, и рецитал на флейтистката Гергана Иванова - носител на Гранд При от VII Международен конкурс „Наследниците на Орфей“ 2019. На рояла ще ѝ партнира Татяна Божко.

7_9

Разбира се, не само пианото е инструментът, който събира публика в тези концерти. Но по особен начин, музиката и пианото присъстваха и в една изложба – на художника Орлин Атанасов в столичната галерия „Сезони”. Най-напред символична музика струи от неговите „АРТефакти“, както е озаглавил изложбата си, с която отбелязва своята 40 - годишна творческа дейност. Освен това Орлин Атанасов е съпруг на една изключителна пианистка и музикална педагожка проф. Борислава Танева. И не е странно, че при откриването на изложбата имаше и музика, и музиканти. Включително дойде нейният изключително талантлив ученик Ивайло Василев, който неотдавна имаше прекрасен концерт със Софийска филхармония под диригентството на Саша Гьотцел. А по повод на изложбата изкуствоведът Филип Зидаров беше написал поетично: „Над самотен морски бряг лениво се рее чайка. Полека се снижава, каца непохватно и обръща жълтия си клюн в посока вечерния бриз, който разрошва перцата около гушката є. Времето се движи бавно. След това съвсем спира. А после дори тръгва назад. По брега се валят разпилени останки, довлечени от приливите на времето; други са се забравили там след отливите му. Материята е първична: камък, корен, море... С наслоени върху тях някогашни събития: корал, раковина, въже, метал... Те са котви за спомени. Спомени за съдби и случки, които никой вече не помни. Освен те самите. Пазители на информация, достъпна само за тях.

5_8

Орлин Атанасов не е просто художник или скулптор, живописец или график. Той е археолог на неразчетените спомени; той е и интерпретатор на времето. Издирва ги и ги пренарежда. Кара ги да разказват непреживени истории; учи ги да си измислят нови биографии; играе си с отломките на вечността, размесва ги с разбитите анонимни спомени. И ги превръща в клавиши и струни, от които тихо звучи самото време...”. А в свой текст за „въпреки.com” добави: „Аз съм благодарен на Орли за възможността да изпитам смирение пред дòсега с вечността и тихата радост да мога да си представя, че съм на брега, под съзвездията, заслушан в спокойното дихание на морето и свистенето на метеорити, на тайнствено ромонещите разкази на всеки един от тези намерени ангели, които могат да се чуят по-ясно във всяка, допряна до ухото раковина. И за илюзията, че мога да остана там заслушан в тези красиви звуци до края на вечността. Или поне докато има море и звезди”

Текст: екип на „въпреки.com”

Снимки: Стефан Джамбазов

1 - 3. Людмил Ангелов и представяне на програмата на „Пиано Екстраваганца”

4, 4-1, 4-2. Виктория Василенко и Сергей Редкин

5. Орлин Атанасов

6 - 7. Откриване на изложбата на Орлин Атанасов в галерия „Сезони”

8. Младият талантлив пианист Ивайло Василев също беше в галерия „Сезони”

Моля почакайте...