„Пиано Екстраваганца” и „Камералия” отново с енергията на Людмил Ангелов

Margarita Yancheva logo 5 BOLD-1 - Copy (1)

Неизчерпаема е енергията на пианиста Людмил Ангелов. Той е не само изключителен изпълнител, преподавател в НБУ, но и организатор на значими музикални събития. И две от тях предстоят, като че ли напук или по-скоро „въпреки” пандемията. Те предизвикват нашата активност и преодоляват страховете на част от хората. Защото изкуството най-често е „въпреки”. Събитията са десетото издание на фестивала „Пиано Екстраваганца” и второто издание на камерния музикален фестивал „Камералия”.

1_31

На пресконференцията за тях Людмил Ангелов благодари за сътрудничеството на директора на Софийска филхармония Найден Тодоров за партньорството с оркестъра. А Найден Тодоров каза: „Ние подкрепяме подобни събития, защото те придават блясъка на София. Много съм щастлив, че в програмата на фестивала виждам композитори, които ние в момента се страхуваме много – много да вкарваме – Шнитке, Берг, Андрей Стоянов, Капустин”. Вероятно имаше предвид, че българската публика е малко негостоприемна за непозната и съвременна музика. Иначе Найден Тодоров добави: „През всичките тези години ние правим всичко за нашата публика. Тази година е малко различна – имаме нуждата от подкрепата на нашата публика”.

Той добави, че обича да се закача с един интересен факт – бюджетът за миналата година на един американски оркестър - Филхармонията на Лос Анжелис, превишава осем пъти бюджета за култура на Република България. „Това не пречи тази година те да нямат заплати. В момента ние сме щастливите, колкото и да звучи невероятно, че работим в България, в страна от Европейския съюз и имаме някакво минимално подсигуряване. Защото политиката на страните от ЕС, включително България, е че държавата и общините подпомагат своите състави, продължават да ги подпомагат. Но колкото и да ни подпомагат, техните бюджети не са безкрайни. И публиката е тази, която ни помага.

Но има и нещо друго – музикантите, които свирят на сцената. Тези музиканти идват, за да правят нещо за публиката. И за да не случва това, което се случва на други континенти – феноменални музиканти да си сменят професията. Дори не става дума за пари, ние имаме нужда от вниманието на нашата публика. И ако получим това внимание, ние ще продължим. Ако не получим, малко по малко и доста музиканти при нас ще започнат да се оглеждат и в другите сфери на живота какво се случва. Трябва да избягаме от такова бъдеще и пак подчертавам, че подкрепата и на общината, и на държавата  е едно, но ние не работим заради парите. Парите са, за да живеем, ние работим за публиката. И ако тази публика реши, че няма нужда от тези събития, постепенно ще се види как музикантите стават все по-малко и по-малко, както в много градове в България започва да се случва”.

Но да се върнем на самия фестивал „Пиано Екстраваганца”. Разбираемо е, че той не е както в предишни години. Най-вече поради липсата на чуждестранни артисти заради пандемията. Но все пак има и едно голямо чуждестранно име – руският пианист Сергей Редкин. Но, както се пошегуваха и Людмил Ангелов и Найден Тодоров, той все пак е български зет – съпруга му е прекрасната ни пианистка Виктория Василенко. Именно в неговата програма има творба на Николай Капустин, а концертът е на 14 октомври в Софийска градска художествена галерия. Впрочем, галерията е партньор и на двата фестивала, и доста от концертите ще бъдат там. Колкото до другия споменат съвременен композитор от Найден Тодоров – Алфред Шнитке, негово произведение ще бъде изпълнено на 24 октомври в зала „България”. Интересно в този концерт е и „дебютът” на партньорството между пианиста Людмил Ангелов с цигуларя Минчо Минчев, който неотдавна навърши 70 години. Найден Тодоров също имаше по време на пандемията „дебютно” изпълнение с Минчо Минчев и двамата с Людмил Ангелов се пошегуваха, че COVID - 19 дава възможност и да се срещнат, и открият поколенията, както е в случая.

5_8

Проф. Ростислав Йовчев ще представи клавирен рецитал с малко познати произведения на големия български пианист и педагог проф. Андрей Стоянов. Много малко хора познават неговата клавирна музика, всички знаят какъв педагог е бил той, колко от най-големите български пианисти са били негови възпитаници, отбеляза Людмил Ангелов. Андрей Стоянов също е много талантлив композитор, подобно на неговия брат Веселин Стоянов, но не с такава слава. На 10 ноември ще бъде този концерт в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров”. Всъщност, това наистина е връщане към корените на „Пиано Екстраваганца”, което има през годините амбицията да представя на публиката непознати произведения.

Людмил Ангелов по този повод беше казал в разговор за „въпреки.com”: „Аз се опитвам да възродя интереса към автори, които, за съжаление, са останали в сянката на известните гении, които ги знаем и обичаме - Моцарт, Бах, Бетовен, Брамс… Но редом с тях има и много други, които не са имали късмета да бъдат познати от публиката. Може би вина затова имат и музикантите, защото не са ги изпълнявали достатъчно. И това е мисията на този фестивал. Искам да постигна именно това – да убедя първо колеги - музиканти, че си заслужава да изпълняват подобни програми, а не само това, което публиката познава и очаква. Това е една важна мисия с оглед на това да възстановяваме културно наследство на света и да го представяме на публиката”.

Но в следващ разговор, без да се отказва от тези свои намерения, ги конкретизира: „В същото време трябва да търсим и този естествен и разбираем баланс в програмите да присъстват и обичани от публиката произведения. Това е базово, за да привлечем по-широка аудитория, която впоследствие да може да приобщим и към по-нетрадиционния репертоар. Това е една трудна задача, но мисля, че през годините намерихме решения. В началото бях много смел – в първото издание се хвърлих изцяло в дълбоката вода само с непознати произведения. Вероятно съм сгрешил до известна степен, но трябва да търсим този баланс. Това няма да навреди на първоначалната идея на „Пиано Екстраваганца“ да бъде събитие, което да стои малко по различен начин на сцената, да надвишава и в изпълнението на музикантите, посягайки към непознат репертоар“. И през смях допълни, че фестивалът не се вмества в традиционната представа за фестивал, защото е екстравагантен. Затова и благодари  за подкрепата в годините.

Началото на фестивала е на 2 октомври в СГХГ с камерен концерт на Бюлент Бездюз, тенор (Турция) и Людмил Ангелов /пиано/. Това е цикъл от 16 песни от Роберт Шуман , Оп. 48, Dichterliebe / Любовта на поета по поеми от Хайнрих Хайне. Иначе освен споменатите вече концерти, продължава и един цикъл от предни издания на фестивала „Приемственост – учители и ученици” и „Млади таланти”. В десетото си издание, „Пиано Екстраваганца” ще представи шест клавирни рецитала, един камерен концерт и една песенна вечер.

2_17

А другия фестивал, в основата на който отново като артистичен директор е Людмил Ангелов, е второто издание на „Камералия”. За този фестивал са предвидени три камерни концерта, които ще бъдат в СГХГ и са тематични – „Руска есен” на 8 октомври, „СамоДиви” на 27 октомври и „С музиката на Испания” на 29 октомври. Правят впечатление като участници имената на Румен Цветков (виола), с когото Людмил Ангелов ще си партнира в концерта „Руска есен”; Ина Кънчева (сопран) заедно с Василена Серафимова (маримба) в „СамоДиви”, и от Испания клавирното дуо "Бланко – Кортес" с Хосе Мануел Санчес (тенор) в концерта „С музиката на Испания”. Така че предстои богата музикална есен за публика и музиканти с надеждата да няма непредвидени усложнения заради вируса. Фестивалите се реализират с финансовата подкрепа на програма „Култура” на Столична община. 

Текст: екип на „въпреки.com”

Снимки: Стефан Джамбазов и архив

1. Людмил Ангелов /д./ и Найден Тодоров при представянето на тазгодишните фестивали „Пиано Екстраваганца” и „Камералия” – снимка Стефан Джамбазов

2. Плакат на фестивала „Камералия”

3. Сергей Редкин – снимка Стефан Джамбазов

4. Минчо Минчев – снимка архив

5. Проф. Ростислав Йовчев – снимка архив

Моля почакайте...