Новият ректор на Националната художествена академия проф. Георги Янков е оптимист за бъдещето й

Margarita Yancheva logo 5 BOLD-1 - Copy (1)

Професор Георги Янков, преподавател в катедра „Плакат и визуална комуникация“ и художник, е новият ректор на Националната художествена академия в София. Той е и директор на филиала на Академията в Бургас и е един от инициаторите за създаването му. Били сме там и смятаме, че е едно прекрасно място за студенти и преподаватели.

1_4

Кандидатите за длъжността първоначално бяха четирима - проф. Божидар Бончев – предложен от проф. Вихрони Попнеделев; доц. д-р Бойка Доневска – предложена от катедра „Индустриален дизайн“; проф. Велислав Минеков – предложен от Общо събрание на Факултета за Приложни изкуства и проф. Георги Янков – предложен от катедра „Плакат и визуална комуникация“, катедра „Графика“, катедра „Книга, илюстрация, печатна графика“, катедра „Психология на изкуството, художествено образование и общообразователни  дисциплини“, катедра „Живопис“. Впоследствие Велислав Минеков не представи платформа и отпадна от състезанието. Общото събрание на НХА прие отчета на досегашния ректор проф. Николай Драчев и проведе избор за нов ректор. След тайно гласуване с 63 гласа „ЗА“ за нов ректор на НХА делегатите избраха проф. Георги Янков. Другите двама кандидати за поста – доц. д-р Бойка Доневска и проф. Божидар Бончев получиха 26 и 2 гласа в своя подкрепа. Важен е изборът на нов ректор, който освен да е творец, трябва и да може да се справя с административната дейност. Да припомним, че ректори на Академията в последно време са били творци като проф. Иван Газдов, проф. Владислав Паскалев, проф. Божидар Йонов и проф. Светослав Кокалов. Желаем успех на проф. Георги Янков! Заради традициите и успехите на българското изобразително изкуство, в което основно място има Националната художествена академия.

Проф. Георги Янков е доказал не само своите качества като художник, но и като мениджър. И надеждата е, че неговият мениджърски опит, освен творчески, ще промени и Националната художествена академия. Не, че тя няма свои традиции, но е необходима промяна не само от гледна точка на сгради и финансиране, но и в отношението към творчеството. Което вярваме, че един съвременен художник като Георги Янков ще успее да реализира. В неговата програма е записано: „Осъвременяване на учебните програми и модернизиране на учебния процес. Програмите по много от дисциплините   преподавани в различните катедри са правени преди доста години – време през което се промениха възможностите за комуникация, бързина и обмен на информация. Визията се наложи като основен комуникационен канал и постави нови предизвикателства и възможности пред нас – преподавателите и студентите на НХА”. И още: „Академията е уникална поради спецификата на  преподаване. С  изключение  на някои  теоретични дисциплини, обучението на студентите става индивидуално. Наукометричните таблици, които трябва да се попълват, не винаги са съобразени с преподавателските и артистични дейности, характерни за едно висше училище по визуални изкуства. Необходими са предварителни и постоянни срещи с институциите, преди съставяне на подобни класификатори”. В платформата му има и много реални стъпки за преодоляване на проблема с финансирането, което зависи от конкретното ръководство при наличието на академично самоуправление, за да се избегне кризата, която се случи в края на миналата година.

3_4

Тогава имаше протест на преподаватели и студенти не само заради липсата на заплати и стипендии, но и за достойно и прозрачно управление на НХА. Предишният ректор проф. Николай Драчев заяви пред журналисти в края на 2019 година при представянето на новата част на Академията, че не са били пренасочвани средства за нея. Недостигът бил заради текущи ремонти, а точната сума щяла да бъде определена при одита. Впрочем, от тази нова част на Академията отдавна има нужда и тя беше въпрос на дългогодишна борба на няколко ръководства на НХА. И хубаво е, че все пак се достига до един финал. Въпреки, че старата част на Академията, която е долепена до новата, има нужда от основен ремонт. За него пари няма, но надеждата е, че новият ректор, ще може да се справи. „Надявам се до няколко месеца ситуацията в Националната художествена академия да се стабилизира. Проблемът със заплатите се преодолява, декемврийските са платени. Очакваме по-голям бюджет за тази година. Надяваме се да компенсираме недоимъка. Трябва да се търсят и други начини за оправяне на материалната база, например с участие по европейски проекти“. Това каза по БНР проф. Георги Янков в първия си ден начело на НХА.

Новият ректор на Академията поясни, че няма много големи проблеми за разрешаване и че трябва да се разведри обстановката от края на миналата година. „Трябва да се набележат приоритетите и да обърнем внимание върху същинската си работа. Да влезем в диалог с институциите“, каза той. Предишният ректор на академията проф. Николай Драчев съобщи преди месец, че дефицитът в нея е в размер на 600 хиляди лева. Подобно на просветния министър Красимир Вълчев, и проф. Янков смята, че до дефицита се е стигнало не заради злоупотреби, а в резултат на недобро планиране на бюджета. По отношение на материалната база на академията - новият ректор ще търси начини за подобряването ѝ не само през бюджета на висшето училище. Георги Янков във финала на своята платформа отбелязва: „Идеите и намеренията в тази платформа са реално изпълними. Вярвам че, те ще станат, защото  зависят от  работата  и  ентусиазма  на всички нас. Всички се гордеем с богата история на Академията. Каква ще бъде написано в нея следващите  4 години  зависи  единствено от нас,  защото  НИЕ СМЕ  АКАДЕМИЯТА!”.

5_2

А една прекрасна възпитаничка на Академията Калия Калъчева откри своя живописна изложба в столичната галерия „Ракурси”, като доказа нивото на образование в НХА. Калия има магистърска степен по живопис в Националната художествена академия в София. През 2011 печели Наградата за млад живописец с обещаващо развитие на Фондация „Едмонд Демирджиян“. През 2012 е сред шестимата номинирани творци за наградата МОСТ. През 2014 Калия печели резидентската програма на Cité international des Arts в Париж, Франция. През 2016 печели творческа резиденция в Oberpfälzer Künstlerhaus в Швандорф, Германия. През 2017 получи специално признание в конкурса „Жените в изкуството“, Орландо, Флорида. Нейни картини са част от колекциите на Центъра за изкуство „Уго Вутен“, Imago Mundi - колекция Лучано Бенетон, Италия, Национална художествена галерия в София и Софийска градска художествена галерия и ред други.

Изложбата на Калия Калъчева е озаглавена „Имагинерни конструкции”. Художничката работи предимно в сферата на живописта, нарича себе си индустриален живописец. Вдъхновена е от архитектурата и големите градове. Работи с разнообразни техники и материали, които в сегашната изложба включват позлатяване и иновативна авторска техника, която тя нарича „парчета“. При нея художничката накъсва живописния слой и го колажира върху платната, образувайки понякога абсурдни комбинации, пише в анотацията. За изложбата си художничката казва: „Имагинерните конструкции са пространства, които съм виждала на живо и са се притаили в подсъзнанието ми. Сега те се събуждат и излизат на повърхността, за да се приплъзнат върху платната. Лъскаво - бляскави и готови да погълнат всеки цвят - да го задушат или да му вдъхнат живот. Към тази двуполюсна материализация се включиха и благородните метали. Те не са истински, но убеждават с присъствието си. Едновременно лъскави, но и илюзорно нереален фон на конструкциите. Изложбата е построена от пейзажи и архитектурни колаборации между интериори и екстериори. Сладко предизвикателство за мен беше върху основата от плоски бляскави квадрати да построя пространство, което да е обемно и перспективно и да звучи като дом.“

10_1

А когато говорим за архитектура и големи градове като подтик и обект на творчество, трябва да споменем още една живописна изложба, която се откри тази седмица – на Севда Потурлян в друга столична галерия – „Арте”. Озаглавена е „Паважи, обиталища” и представя около 20 маслени картини на  художничката, всички те са мотиви от различни европейски страни. Съкровени кътчета, „Паважи и обиталища“ - реални, но и пречупени през нейното богатото и  деликатно въображение. А друг преподавател в НХА изкуствоведът проф. Чавдар Попов отбелязва за художничката: „Севда Потурлян притежава специфичен дар да опоетизира „живеенето” на човека в неговите делнични, битови измерения. Тя открива достойни за вниманието на художника обекти дори и в най-тривиалните и непретенциозни всекидневни ситуации и аспекти на съществуването. Нещо повече – очевидно преди всичко именно подобни насоки се фокусират в нейния художнически поглед. Онова, което има значение, обаче, е не мотивът сам по себе си, а извличането, така да се каже, на неговата съкровена пластическа и от тук – емоционална характеристика.

Ето защо живописта й излъчва една тиха, ненатрапчива и естествена съзерцателност и съответно настройва нашите възприемателни способности в същия ключ. Художничката провижда екзистенциалното в бита, в градската среда и в природата, населени от човека като се стреми директно, без помощта на сюжета и на фабулата, да предаде на зрителя своите настроения и усещания. Поради това можем да кажем, че наивизмът на пластическия й изказ е логична и закономерна проекция на тази цялостна нагласа към творчество. Подобна образна доминанта на картините й им придава неподправена искреност и жизненост. Богатата предметност, разнообразните природни и урбанистични елементи, достигането на определено тонално единство на търсената обща цветова атмосфера на платното, както и декоративния ефект са сред онези съкровени характеристики на живописта на Севда Потурлян, които придават на изкуството й неговото несъмнено очарование и обаяние.“, пише проф. Чавдар Попов.

12_1

И едно известно разочарование имахме миналата седмица. Прекрасният анимационен филм на Теодор Ушев /също възпитаник на Академията при проф. Иван Газдов/ „Физика на тъгата” по романа на Георги Господинов, не беше номиниран в краткия списък за наградите „Оскар”. Въпреки, че самият Тео Ушев преди време отбеляза, че неговият филм може би няма да допадне напълно на членовете на академията. Може би защото е доста личен. Но пък не можем да не цитираме негови думи пред ученици и студенти от художествени учебни заведения в София от срещата му с тях в Софийска градска художествена галерия, когато беше у нас за премиерата на филма си в НДК. „Никога не трябва да се приемат неуспехите персонално. Много хора ги приемат лично. А когато имате неуспех, той не е персонален за вас. Приемате го като стечение на обстоятелствата. Ако става дума за жури, приемете, че точно това жури не харесва вашата работа. Това не означава, че вие сте лош артист или че вашият проект е по-лош. Просто не става. Друго жури пък ще го хареса. И това е често – недейте да си мислите, че когато се появите ще ви дадат Голямата награда. В изкуството няма най-хубаво или по-малко хубаво. Има нещо, което се харесва от повече хора или от по-малко хора. Има филм за всеки фестивал, има фестивал за всеки филм. Просто трябва да си намерите мястото и да не го взимате лично. И да не се фрустрирате. Или да се обиждате – това е най-глупавото нещо. Ако не са оценили вашата работа и вие да им се обидите…”, бяха препоръките на Тео Ушев към младите му бъдещи колеги. А те са важни и за всеки творец, който ако има своя ясна идея и пътека, продължава ВЪПРЕКИ. 

Текст: екип на „въпреки.com”

Снимки: Стефан Джамбазов

1. Проф. Георги Янков – новият ректор на Националната художествена академия

2. Проф. Николай Драчев – старият ректор на НХА преди пресконференцията за новия корпус на Академията

3. В края на миналата година имаше протест на студенти и преподаватели от НХА не само за заплати и стипендии, но и за достойно и прозрачно управление на Академията. Надеждата е, че това вече ще се случи…

4. Калия Калъчева беше на откриването на изложбата си в столичната галерия „Ракурси” със своето чудесно дете

5 - 7. Някои от картините на Калия Калъчева в изложбата „Имагинерни конструкции”

8 - 11. Севда Потурлян и част от изложбата й „Паважи и обиталища” в столичната галерия „Арте”

12 - 14. Теодор Ушев на срещата му с ученици и студенти от художествените учебни заведения в София преди време в Софийска градска художествена галерия

Моля почакайте...