Летни изложби и предизвикателства в София

Margarita Yancheva logo 5 BOLD-1 - Copy (1)

Лятото не е само време за почивка, но и за преосмисляне. Особено в сферата на изкуствата. И подготовка за нови събития от септември, за някои от които ще стане дума следващата седмица. В София, разбира се, културните събития продължават и през лятото, както вече писахме. И ако някои частни галерии преминават към свои летни колекции, то за Софийска градска художествена галерия лятната почивка като че ли не е валидна.

1_26

Изложба на номинираните художници за Наградата за съвременно изкуство БАЗА представиха в СГХГ. Тя е организирана от Института за съвременно изкуство – София и Фондация „Едмонд Демирджиян” съвместно с Фондация за гражданско общество, Ню Йорк и международна мрежа Награди за млади художници. Вълко Чобанов беше отличеният творец за тази година. Носители на наградата БАЗА досега са: Рада Букова (2008), Самуил Стоянов (2009), Антон Терзиев (2010), Викенти Комитски (2011), Леда Екимова (2012), Кирил Кузманов (2013), Зоран Георгиев (2014), Александра Чаушова (2015), Димитър Шопов (2016), Мартина Вачева (2017) и Мартин Пенев (2018).

Останалите номинирани тази година са: Александър Александров, Венета Андрова, Милена Георгиева, Невена Екимова, Мария Налбантова, Радостин Седевчев и Севда Семер. Изложбата продължава до 18 август 2019. Международната мрежа Награди за млади художници (YVAA) е основана през 1990 г. и е една от най-устойчивите програми за културен обмен между САЩ и Централна и Източна Европа. Инициативата идва от Чехословакия, където Уенди Люерс, председателка на „Фондацията за гражданско общество”, заедно с няколко художници – дисиденти и с подкрепата на Вацлав Хавел, създават първата награда за млад художник с цел творчески престой в Ню Йорк. В днешно време в десет държави в Европа функционират подобни конкурси, менажирани от местни културни организации с нестопанска цел и поддържани финансово от International Studioand Curatorial Program (ISCP), Ню Йорк (до 2014 г.) и от Residency Unlimited (RU), Ню Йорк (от 2015 г.).

Наградата БАЗА в България е основана по инициатива на Мария Василева и се ръководи от Института за съвременно изкуство – София и Фондация „Едмонд Демирджиян”. Конкурсът е всяка година. В него могат да участват художници до 35 години, които кандидатстват с портфолио. Жури с двегодишен мандат номинира между четири и осем участници. Изложбата на номинираните автори се провежда в СГХГ. Победителят се обявява по време на откриването. Наградата е двумесечно пребиваване на един художник от България в Ню Йорк. Носителите на Наградата БАЗА имат възможност да се представят със самостоятелна изложба в галерията на Института за съвременно изкуство – София. Членовете на журито на БАЗА за 2019 г. са: Ирина Баткова (куратор), Бошко Бошкович (програмен директор на Residency Unlimited, Ню Йорк), Десислава Димова (куратор), Карина Котова (куратор), Биляна Рубинова (художник и куратор) и Омар Лопес - Чахуд (куратор и артистичен директор на Untitled Art Fair, Маями). По време на откриването на изложбата се проведе пърформанс на Милена Георгиева от две части: „Песента за жената” и „Има нещо, за което трябва да поговорим”, 2018-2019. 

7_6

Когато става дума за Мария Василева, искаме да споменем и нейната галерия „Структура”. За съжаление, напоследък около предходната изложба в галерията се случиха неблагополучия, от които не е застрахован никой куратор и колекционер, занимаващ се с покойни художници. Защитени данни изтекоха от изключително важни държавни институции, какво остава за фалшификатори на картини. Ние вече писахме за това във „въпреки.com” и в ArtSofia. Но сега в тази галерия има нова изложба, която няма опасност да бъде фалшифицирана. Защото художникът е наш съвременник, при това не случаен. Впрочем, това е посоката – съвременно изкуство, която галерията следва най-пълноценно и неотстъпно. Изложбата е на Антон Стоянов и е под провокативното заглавие „Внимание! Обектът наблюдава”. Това разбира се, е свързано със самата същност на изложбата, но е и своеобразна реплика към станалото преди тази експозиция. Когато разглеждахме изложбата, в нея дойде група от няколко достолепни дами, които с интерес наблюдаваха творбите и отражението на себе си. Защото в него зрителят може да види и себе си до и във всевиждащото око. И това ни припомня максимата, че лоша реклама за каквото и да е няма. Но за съжаление, както отбелязахме по повод на предишната изложба, медиите се интересуваха предимно от скандала, а не от качествата на една експозиция или художник.

10_3

Творбите в изложбата на Антон Стоянов са направени специално за галерия „Структура”. Това е и първото самостоятелно представяне на художника в София. Показаните работи продължават серията, която Антон Стоянов започва през 2018 година след специализация в Glaser - Innung  (Гилдията на стъкларите) в Берлин. В тях използва стъкло, огледала и пигменти. Огледалните повърхности придават допълнително измерение на иначе плоските обекти, като включват в изображението и околната, постоянно променяща се среда. Със своите цветни рефлексии творбите също променят пространството, като го отразяват по различен начин през различните часове на деня. Калейдоскопичната визия се възприема в целия спектър от еуфорично празнично до шизофренично мрачно и апокалиптично. Нарочната прилика с планети още веднъж подчертава по-дълбокото послание – светът е обозрим, Космосът е безкраен, ние сме част от тях и всяко наше действие има значение.

В новите произведения авторът развива идеята си в посока на гледането и виждането – както в рамките на всекидневните практики, така и в планетарен мащаб. В центъра на експозицията зрителят попада между две огромни очи. Те напомнят наблюдателни камери, но и ни препращат към всевиждащото око  (окото на провидението), което стои далеч отвъд земните порядки. Смесването на един от най-актуалните проблеми на нашето време – наблюдаването, следенето, отнемането на личното пространство, с божествената промисъл, представляваща духовната истина и пробуждане, очертава рамките на проекта. В допълнение „камуфлажните” картини подсилват идеята за мимикрията на времето и нашите собствени колебания, вътрешни „премествания”, несигурности и тревоги. Названието на изложбата е и предупреждение – ние гледаме творбите, но и те ни гледат. Това е процес на взаимност, който излиза извън насладата и открива разговор за наблюдението и самонаблюдението, за възторга от виждането и разтърсващата сила на гледането, за погледа от нас и към нас, и неговата необятна власт, пише в анотацията за изложбата.

Антон Стоянов (роден през 1978 в София) живее и работи в Берлин. Следва в Националната художествена академия, София, в Университета за приложни изкуства, Виена, и завършва образованието си в Университета по изкуствата, Берлин, през 2007. Работи в областта на живописта, обекта, релефа, инсталацията и дизайна. Експериментира с различни материали и техники, като така предизвиква границите на традиционните видове изкуства и особено „класическото” разбиране за живописта. Участва в редица изложби в Берлин, Виена, Хамбург, Кьолн, Пловдив. През 2019 (21.06-18.07) представя FORNOTECA в рамките на проекта FLUCA – Австрийски културен павилион в Пловдив с куратор Борис Костадинов. Работи с галерия xavıerlaboulbenne, Берлин.

15_1

А в Националната галерия – Двореца може да бъде видяна до 29 септември още една много интересна изложба на избрани творби на Румен Жеков. Изложбата на художника в Националната галерия е четвърта поред от започналата през 2018 програма под надслов „Българските художници днес“ тогава при директор Слава Иванова. „Избрано“ обхваща широк диапазон от творчеството на автора и представя едни от най-значимите му произведения.  Селектирани  са творби от Националната галерия, ГХГ Пловдив и частни колекции. Изложбата е подредена на базата на акценти и контрапункти, и разкрива различни посоки в неговото развитие - от дипломната работа на художника „Дворът на психиатричната клиника на бул. Руски 6“ (1988), през серии и цикли като „Нощни интериори“ (1988-1989) и „Белези и сенки“ (2005-2006)до последната му серия „Безсъници“ (2017-2018), една част от която той показва за първи път в София. Румен Жеков търси вдъхновение от скритото послание на линиите и символите. В картините му откриваме  голяма доза сетивност и осмислена и знаково изведена образност. Живописта му е премерена и овладяна като пластичен език. Картините му комуникират с езика на сенките, отраженията и сложните лабиринти на неговата фантазия. Художникът много бързо преминава през фигуративното в най-ранните си работи  - „Нощта е безкрайна“ (1988), „Порта в нощта“ (1989), за да достигне до деликатни и изведени до знаковост  композиции като „Фрагменти“ (2004), „Безсъници - зора“ (2017), в които минимализмът е водещ артистичен избор, пише в анотацията за изложбата. Така че в София има експозиции и събития, които оживяват града в летните месеци.

Текст: екип на „въпреки.com”

Снимки: Стефан Джамбазов

1. Вълко Чобанов е носителят на наградата БАЗА за тази година

2 - 6. Интересът към експозицията в СГХГ на номинираните за наградата БАЗА при откриването на изложбата беше голям

7 - 11. Изложбата на Антон Стоянов в галерия „Структура” е под провокативното заглавие „Внимание! Обектът наблюдава”.

12 - 15. Част от изложбата на Румен Жеков в Националната галерия - Двореца

Моля почакайте...