Изкуството излезе на улицата

Margarita Yancheva logo 5 BOLD-1 - Copy (1)

Музиканти и художници, които могат да са чест за всяка европейска зала, се събраха на улица „Цар Самуил” в София. Това стана в отсечката между „Солунска” и „Денкоглу”, където пейзажът отново беше освободен от паркиращи и преминаващи коли, и стана за ден зона само за изкуство.

Събитието беше по проекта „Европа през младите в изкуството” на Фондация „Въпреки”, съфинансиран по Програма „Европа” на Столична община.Този път темата беше ударни инструменти в памет и по повод на 90 години от рождението на проф. Добри Палиев. За втори път след миналата година, улицата остана без коли и беше място, където хората свободно можеха да общуват с изкуството. На улицата рисуваха и показваха свои картини по темата ученици от Националното училище за изящни изкуства „Илия Петров“ в София. А галериите там бяха отворени през целия ден.

3След 16 часа на изградената сцена на открито звуча музика с акцент ударни инструменти в изпълнение на скулптора и музикант Мартиан Табаков и перкусиониста Бранко Вълчев; два състава на Националното музикално училище „Любомир Пипков” – „Тупан” и „Палиев'с Спаркълс” с преподавателки Мария и Искра Палиеви; състав от студенти на композитора Асен Аврамов, също ученик на проф. Палиев; както и изпълнения на барабаниста Александър Даниел заедно с известния тромпетист Росен Захариев – Роко… Впрочем, техните изпълнения биха украсили не една европейска сцена. За съжаление обаче, като че ли ние все още нямаме навика да оценим такива присъствия, когато са на улица, при това със свободен вход. Не че не дойдоха известни артисти, музиканти и художници, но самите живеещи в околното пространство не проявиха достатъчно любопитство. Някои преминаващи се позоваха на това, че не били разбрали, като че ли са очаквали да бъдат едва ли не лично поканени.

Нещо, което сме констатирали и в най-разнообразни други случаи. Или както каза преди време в разговор за „въпреки.com” прекрасният млад скулптор Мартиан Табаков, който и тази година беше участник в програмата със свои скулптурни инструменти - ние не живеем с изкуството, то е нещо отделно от нас. И като че ли се получава, че „някакви там” си правят нещо и това не ни засяга. Нищо, че то може да подобри живота ни и да ни накара да се чувстваме по-комфортно дори и в своето всекидневие. Но хубавото е, че Столична община подпомага такива проекти, които се опитват да променят градския бит и култура. На откриването на събитието присъстваха заместник-кметът на столицата по култура и образование доц. д-р Тодор Чобанов, ръководителката на Програма „Европа” Ирина Йорданова и Биляна Генова - директор на Дирекция „Култура” на Столична община.

Впрочем, така се прави в големите европейски градове като Виена, Париж и на други места. В един ден хората да се потопят изцяло в изкуството и то стойностно в едно определено място. Много е хубаво да има базари на различни места, но и пространства само за култура. Без сергии и храна или търговска дейност. А самият проект за разлика от други, които се пръсват по различни градски посоки, спази тогава, а и сега класическия Аристотелов принцип за единство на време, място и действие.

Този проект не започна само на улицата. Преди това имаше среща на учениците от Художествената гимназия с проф. Христо Йоцов и изкуствоведката Мария Василева на тема ударни инструменти, което беше съчетано и с изложба в галерия „Дебют” на Едмонд Демирджиян – прекрасен художник и перкусионист. А по-късно имаше и среща на учениците от двете училища по изкуствата. „Ритъмът има много лица, много проявления. Ние живеем непрекъснато в ритъм. Говори се за забързания ритъм на нашето време. Ритъмът е най-атавистичното чувство в човека. След това е дошла мелодията, дошло познанието, дошла е и речта даже. Ритъмът е първото нещо”, каза Христо Йоцов на срещата с учениците. Така че улицата имаше своята предистория. Остава само да се научим да я приемаме и като място за високо изкуство, а не само за преминаване на хора, коли и паркирането им…

5Имаше обаче едни други улици, които ни припомниха с фотоизложба. Става дума за улиците на Прага през 1968 година, когато танковете на тогавашните соц. страни смазаха Пражката пролет. Фотоизложбата се организира по повод 50 години от окупацията на Чехословакия през 1968 година и е в рамките на фестивала „Фотофабрика”. Изложбата е в Експозицията за национално помирение (гарнизонно стрелбище, в парка зад хотел „Хилтън” на бул. „България“). На следващия ден в Чешкия център беше показан документалният филм на Мартин Джазаири „Братя отвъд гроба”. Проектът е подкрепен и от Програма „Европа” на Столична община. Куратор е Дана Киндрова, която е също така фотограф и темата за съветските войски не й е чужда. През 1990 – 1991 г. заснема оттеглянето им от Чехословакия, а впоследствие, след като преди 15 години издава публикация на тази тема, решава да събира фотографии запечатали тяхното „пристигане“. Четири години издирва снимки не само сред фотографи, наследници на авторски права, колекционери, но и в архивите на много институции. Изложбата в София представя подбор на снимки от август 1968 от общо 19 фотографи и от пет архива. Проектът се реализира съвместно с Посолството на Чехия в София и Чешкия център в София.

А ако се върнем в залите – важно място има втората част на експозицията „Спорът за реалността” в изложбената зала „Райко Алексиев”. Куратори са Станислав Памукчиев, Петер Цанев и Кирил Василев. Този път на фокус са най-младите в българската живопис и скулптура. Изложбата представя как най-младите български художници, работещи в областта на съвременната живопис и скулптура, интерпретират различните реалности, които днес имат потенциал да легитимират един или друг модел на художествена репрезентация. Изложбата включва творби на тридесет автори от най-новата генерация, заявили своето присъствие през последните няколко години, а също и такива, които на практика дебютират на голямата сцена.

Изложбата е продължение на мащабния проект „Спорът за реалността“, реализиран в края на 2017 г. в залите на СБХ на ул. „Шипка“ 6,София,с участието на 60 изявени български художници от различни поколения. „Спорът за реалността“ е едновременно изследователски проект и дискусионен форум, който за пръв път поставя в центъра на дебата за съвременното изкуство въпроса за смисъла и съдържанието като структуроопределящи създаването и прочита на художествената творба. Кураторите са убедени, че въпросите за светогледа не са само въпроси, с помощта на които изкуството търси своето предметно съдържание, а представляват критична точка и гранично място, в което се конструира самото изкуство с неговите специфични форми на мислене. А ние очакваме още изяви на изкуството на улицата, особено през летните месеци, каквато е добрата и полезна практика на културната програма на Столична община.

Текст: Екип на сайт за култура „Въпреки.com”

Снимки: Стефан Джамбазов

1. Прекрасните млади музиканти от „Тупан” на Националното музикално училище „Любомир Пипков” също излязоха на улицата

2. Известният композитор и диригент Емил Табаков се радваше искрено на изпълненията на младите

3. Студентите на композитора Асен Аврамов музицираха с бидони и варели

4. Учениците от Националното училище за изящни изкуства „Илия Петров“ с удоволствие рисуваха на празната от коли улица

5. В Гарнизонното стрелбище беше експонирана фотоизложбата за края на Пражката пролет през 1968 година

6. Мартиан Табаков – „Курц” – от изложбата „Спорът за реалността”

Моля почакайте...