Изкуство между експеримента и класиката

Margarita Yancheva logo 5 BOLD-1 - Copy

Често се казва, че Националната художествена академия (НХА) не е място за експерименти, а там се изучава и работи предимно с класически образци на изкуството. Но това не е съвсем така. Защото точно в НХА се откри с изложба поредното шесто издание на DA fest, този път посветено на 10-годишнината на магистърската програма „Дигитални изкуства” в академията.

1_20Стремежът е да общуваме с така наречените нови технологии и да ги разберем, да вникнем по-дълбоко в смисъла на тези средства, с помощта на които се срещат изцяло противоречиви форми – виртуалната и физическата реалност, цифрите и идеите, аналитичното и творческото. Показани са творби на общо 20 участници. Това са различен тип произведения. Публиката може да ги изпита, да ги изживее, да ги чуе, да ги активира. Съзерцанието не е достатъчно, за да разберем или за да проникнем в дълбочината на творбата. В изложбата се събират на едно място интерпретации на света, на разбиранията ни и дори интерпретации на самото тяло и неговата сянка.

„DA10BG: Актуално”, както е заглавието на експозицията, се опитва да покаже на посетителите на галерия „Академия“ социалния аспект на дигиталните изкуства именно през елемента на общуването, а от там и идеята за разбирането.  Това, което със сигурност беше припомнено на посетителя е, че тези нови технологии, с които съвременното изкуство работи като с художествени изразни средства, отдавна вече не са „нови“, в своя темпорален смисъл. Дори самата програма навършва вече 10 години от създаването си, а тя самата е създадена в отговор на модерните и актуално, постоянно и неспирно развиващи се елементи на дигитално-технологичния всекидневен живот. За последните 10 години на пръв поглед непознатите технологии са се превърнали в нашата естествено увеличена и разширена действителност. Разширяването е виртуално, новото вече не е плашещо, общуването изглежда все по-възможно и дори задължително. Дигиталните изкуства ни предлагат код чрез който да се опитаме да тълкуваме значението, предизвикателствата и вълненията, които са заложени в смисъла на нещата”, написа Петя Чалъкова, докторант „Изкуствознание“ в Националната художествена академия, една от организаторките на изложбата.

4_10„Завинаги изгубени” пък е заглавието на самостоятелната изложба на проф. Свилен Стефанов в столичната „ONE Gallery”. Самият Свилен Стефанов освен изкуствовед, е и художник, а и преподавател също в Националната художествена академия. Но е известен и със своето пристрастие към съвременното изкуство. Затова и тази изложба е в посока на неговите търсения. Както пише изкуствоведът проф. Чавдар Попов: „Живописта на Свилен Стефанов е, струва ми се, съзнателно заредена с определена „двойственост” и притежава колкото буквален, толкова и символичен подтекст. Като културологично „обременен” художник, авторът спазва някои традиционни конвенции на живописната медия. Неговите картини, както е редно, са на платно, рисувани са с маслени бои. Като правило те са изградени в подчертано хоризонтално разположена, панорамно ориентирана композиционна рамка, в два контрастни плана.

Персоналният пластичен мироглед на автора ни води през баналното, към парадокса и притчата. Отвъд тривиалността и абсурдизма на текстовете и на изображенията се крие значим асоциативен и концептуален пласт, който ориентира по-изкушения зрител към един амбивалентен прочит на визуалния образ. Неслучайно заиграването с английския ни препраща към установените клишета и конвенции на съвременния Art World. Срещаме се с една оригинална живопис, която сякаш отрича самата себе си, която до голяма степен се самопародира. Защо? По всяка вероятност, в известен смисъл това е неизбежно в изказа на търсеното напрежение между различните, често пъти трудно-съвместими полюси и парчета на вътрешното ни „Аз”, в безкрайността на онзи свят, който безуспешно и по всяка вероятност химерично се опитваме да овладеем и да сглобим”.

И още една изложба, този път в Националната галерия, която провокира с търсенията на художничката. Става дума за „Сърцевина” на Ода Жон с куратор Надежда Джакова. Националната галерия представя Ода Жон за първи път в България с голяма ретроспективна изложба „Сърцевина“ –  това е и своеобразно завръщане на художничката в родината. Експозицията е събрана от музеи и частни колекции със съдействието на галерия „Темплон” и включва над 50 произведения – живопис, скулптура  и акварел от най-ранни творби до днес.      

Със стил, който препраща към старите майстори, сюрреализма и немския експресионизъм, художничката създава свят, неподчинен на условности, отвъд рационалното, навлизайки дълбоко в подсъзнанието. Алтернативна вселена, която завладява с красота и спокойствие, поезия и романтика, но същевременно е изпълнена с насилие, еротика и ирония.Това са серии от безкрайни анаграми на разчленени и мутиращи човешки фигури; вътрешни органи; тела, вплетени в болезнена симбиоза; хибридни същества,сякаш родени в неспокойния сън на дете-демон, пише в анотацията за изложбата.

Внимателно отношение към детайла, към пропорциите, смяна на мащаба, фотореалистична прецизност при изобразяването на отделни форми, противопоставянето на елементите водят авторката в нейния визуален, мистичен разказ. Емоционални състояния и образи, изплуващи от подсъзнанието, се издигат на повърхността и материализират в понякога ужасни, понякога забавни сцени. Изкушеният зрител навлиза в приказен, фантастичен свят, но остава стъписан, изненадан, отвратен, развеселен, озадачен. Той е въвлечен в ребус, визуална загадка, в чиято сърцевина се крие отношението на художничката към любовта и еротиката, страха и болката. Изложбата се организира със съдействието на галерия „Темплон”, Париж и е под патронажа на Френски институт България.

5_11Ода Жон е артистичният псевдоним на художничката Михаела Дановска, даден й от германския художник Йорг Имендорф. Родена е през 1979 г. в София. Следва в Художествената академия в Дюселдорф, Германия, като през 2003 г. завършва в класа на Йорг Имендорф с отличие „Майстершулер”. От 2007 г. живее и твори в Париж. От 2008 г. я представлява френската галерия „Темплон“ (Galerie Templon). През 2012 г. става носител на наградата за живопис „Пиер Карден”, Франция. Има над 40 самостоятелни и общи изложби в Европа, между които в Музея „Лудвиг“ (LudwigMuseum), Кьолн, Германия; Музея „Фелисиан Ропс“ (FelicianRopsMuseum), Намур, Белгия;фондация „Мудима“ (MudimaFoundation), Милано, Италия; Mu.ZEE, Остенд, Белгия. „Коя е Ода Жон?” – отговор на този въпрос търси германската режисьорка Камила Пфефер в своя документален филм. Галеристът Даниел Темплон, приятели, колекционери, както и самата художничка говорят за това. Премиерата на филма е на 66-ото издание на „Берлинале” през 2016 г., а в България ще бъде прожектиран в Двореца на 1 декември 2018 г.

А в същия ден ще бъде представена и скулптурата й „Прегръдката" в парка „Врана” след трите забележителни и различни сами по себе си локации. Те са специално подбрани от авторката и кураторка на проекта Христина Бобокова. „Прегръдката“ е монументална бронзова скулптура, създадена през 2018 година, като нейната авторка художничката Ода Жон развива като пътуващ арт проект из страната. Творбата представлява авторското виждане за Пиетата – символ на безкрайната майчина обич и излиза извън тази конотация на любовта, извисявайки чувството над всички различия, религии, идеологии, над мимолетното...

Текст: Екип на сайт за култура „Въпреки.com” 

Снимки: Стефан Джамбазов и архив на събитията

1. и 2. Част от изложбата „DA10BG: Актуално” в галерия „Академия“ на НХА – снимки Стефан Джамбазов

3. Проф. Светослав Кокалов и доц. д-р Венелин Шурелов, двама преподаватели в НХА с основна роля в създаването и организацията на магистърската програма „Дигитални изкуства” – снимка Стефан Джамбазов

4. Проф. Свилен Стефанов е и изкуствовед, но и художник и откри нова изложба в столичната „ONE Gallery” – снимка Стефан Джамбазов

5. Преди да бъде показана в парка „Врана” скулптурата „Прегръдката” на Ода Жон беше експонирана в различни дестинации, една от които беше в каолинови кариери до гр. Ветово, област Русе - "Кариера Ветово - участък Запад 4" – снимка архив на събитието

6. Ода Жон – „Под дъгата” – снимка архив на изложбата

7. Ода Жон – „Без наименование” – снимка архив на изложбата

Моля почакайте...