Изключителна музика и музиканти в София

Margarita Yancheva logo 5 BOLD-1 - Copy (1)

Три големи музикални събития очертават облика на културата и изкуството тази седмица в столицата. Един от най-големите цигулари на нашето време Вадим Репин откри 90-ия сезон на Софийската филхармония. 70-ият концертен сезон на Симфоничиния оркестър на Българското национално радио започва пък с едно от ярките произведения „Орфеева комета” /премиера за България/ на резидентния композитор на Концертния оркестър на BBC Добринка Табакова. Започна и осмото издание на „Пиано Екстраваганца”, който ще приключи на 1 декември с песенен концерт на изключителната ни оперна прима Александрина Пендачанска заедно с пианиста Людмил Ангелов, който е и артистичен директор на фестивала.

1_16„Бис няма да има, защото след този концерт не мога да си вдигна ръцете. Навярно има един или два концерта - Барток и Шостакович, след които физически не е възможно да изпълниш бисове“. Това каза за „въпреки.com” Вадим Репин, преди изпълнението си в Концерт за цигулка и оркестър No 1 от Шостакович. И добави: „Имам специално отношение към Шостакович, но това се отнася за много композитори. Но този концерт е особен, според мен – съвършен. Композиторът го е работил заедно с гениалния Давид Ойстрах преди много, много години“. И наистина изпълнението му със Софийска филхармония с диригент Найден Тодоров беше изключително и дори без бис публиката изпрати музиканта изключително топло. На 11 години, само шест години, след като за първи път е докоснал цигулка, Вадим Репин печели първа награда на конкурса „Виенявски“. На 15 дебютира в Карнеги Хол, а на 17 става най-младият носител на голямата награда на един от най-престижните конкурси „Кралица Елизабет“ в Брюксел. Изпълнението му толкова впечатлява Белгийската кралица, че тя му подарява гражданство. Неизброими са наградите, които цигуларят получава от тогава до днес. Участвал на всички престижни конкурси, той неизменно получава Гранд При навсякъде, където се яви. За него големият Йехуди Менухин казва, че е най-перфектният цигулар на нашето време. Вадим Репин свири на най-престижните сцени, с най добрите музиканти и диригенти – Йехуди Менухин, Ростропович, Зубин Мета, Рикардо Мути, Валерий Гергиев, Еса-Пека Салонен, Юрий Башмет, Марта Аргерич, Евгений Кисин и др. Графикът му е запълнен с години напред и се променя само при изключителни случаи. Вадим Репин е женен за голямата звезда на руския балет, примата на Болшой театър Светлана Захарова. Порасналото дете-чудо на цигулката дебютира на сцената на зала България през 1984 г, когато е едва 13-годишен. А ние помним и концерта му при откриването на Новогодишния музикален фестивал през 2003 година в НДК под диригентството на маестро Емил Табаков. Тогава Вадим Репин изпълни Концерт за цигулка на Чайковски.

3_4А Симфоничният оркестър на Българското национално радио с главен диригент Марк Кадин открива 70-ия си концертен сезон с изпълнение на „Орфеева комета” от Добринка Табакова. Звукозаписната компания ЕСМ издава първия ѝ авторски диск „Струнни пътеки“ през април 2013 г. Дискът печели множество отличия, сред които тези на: BBC Music Magazine, Stereo Magazine, International Music Reviews и влиза в топ-3 на Британските класации за класическа музика. През декември същата година получава номинация за наградата Грами за най-добър сборен албум с класическа музика. „Орфеева комета“ вече получи своето заслужено световно признание с включването ѝ в юбилейния концерт на Европейския съюз за радио и телевизия по случай неговата 50 годишнина през 2017 в Лондон. Преди време в разговор за „въпреки.com” разказа как идва музиката при нея: „Различно е, но обикновено структура и заглавие са първите импулси. Вътрешното усещане си е винаги там. Но не мога да кажа по какъв начин ще го впрегна или канализирам в произведението. То си е винаги там, но трябва да го намеря, затова казвам, че формата е важна, защото вдъхновението е навсякъде, но трябва да знаеш по какъв начин да го структурираш. Визуалното е едно от нещата. Хора са ми казвали, че музиката ми им предава някакви картини. И на мен много неща ми предават картини, тази синестезия /от гр., смесено възприятие, например в музика и цветове/, която много композитори като Александър Скрябин и други. Бих се сложила в тази група от композитори, които виждат цветове като чуят ноти. Но не мога да кажа, че това е акцентът върху всичко, защото е толкова незнайно нещо за мен музиката. Точно какво прави. Дано никога не разбера! “.

Специален гост за откриващия концерт на Радиосимфониците е и младата руска пианистка Анна Цибулева, която изпълнява Концерт №2 от Шопен. Тя е лауреат на международните конкурси за пианисти в Италия, Германия, Япония, Англия. Известният британски пианист  Питър Донахю казва за нея: „Цибулева е един от най-добрите млади музиканти от нейното поколение… има безпогрешно чувство за дишане и пространство, и инстинкт за агогика по отношение на подхода ѝ към звука и фразата“.

5_13А като заговорихме за пиано и пианисти, в същия ден се открива и осмото издание на фестивала „Пиано Екстраваганца”. Началото е с цигуларя Марио Хосен, виолончелиста от Румъния Антон Николеску и Людмил Ангелов на пианото, който е и артистичен директор на фестивала. Много и интересни са изпълнителите във фестивала. Както казва Людмил Ангелов при представянето на програмата на фестивала: „Няма да изневеряваме на нашата тематична насоченост да представяме непознатата, забравената музика, да преоткриваме произведения, които по някакви причини са останали встрани от концертните афиши, от вниманието на музикантите. В същото време трябва да търсим и този естествен и разбираем баланс в програмите да присъстват и обичани от публиката произведения. Това е базово, за да привлечем по-широка аудитория, която впоследствие да може да приобщим и към по-нетрадиционния репертоар. Това е една трудна задача, но мисля, че през годините намерихме решения. В началото бях много смел – в първото издание се хвърлих изцяло в дълбоката вода само с непознати произведения. Вероятно съм сгрешил до известна степен, но трябва да търсим този баланс. Това няма да навреди на първоначалната идея на „Пиано Екстраваганца“ да бъде събитие, което да стои малко по различен начин на сцената, да надвишава и в изпълнението на музикантите, посягайки към непознат репертоар“. И през смях допълва, че фестивалът не се вмества в традиционната представа за фестивал, защото е екстравагантен.

Затова и благодари за подкрепата в годините с последния концерт от Осмото му издание на 1 декември в зала „България“ – Песенен концерт на Александрина Пендачанска, сопран и Людмил Ангелов с участието на музикантите от Софийска филхармония Калина Христова – цигулка, Кремена Ачева – флейта и Любомир Ников – виолончело. А Людмил Ангелов уточни, че може би някои очакват Александрина да изпее оперни арии, но няма да бъде така. „Ще имаме изцяло камерна програма - песни. Ще присъства Сергей Рахманинов с един цял опус от неговите романси за глас и пиано. След това Мадагаскарските песни от Морис Равел, които са за камерен ансамбъл - флейта, чембало, пиано и глас. Във втората част ще изпълня един малък шедьовър на Клод Дебюси „Лунна светлина“. Ще приключим с изключителния цикъл седем песни по стихове на Александър Блок от Дмитрий Шостакович. Това е основното произведение на програмата, което е с изключителна сила и дълбочина. Много се радвам, че с Джиджи пред българска публика ще можем да го направим заедно“

Текст: Екип на сайт за култура „Въпреки.com” 

Снимки: Стефан Джамбазов

1. Вадим Репин в София

2. Найден Тодоров, диригент и директор на Софийска филхармония

3. Очарователната Добринка Табакова преди време в зала „България”

4. Марк Кадин, главен диригент на Симфоничния оркестър на БНР

5. Людмил Ангелов за осми път организира „Пиано Екстраваганца”

6. Александрина Пендачанска и Людмил Ангелов не за първи път ще си партнират в концерт

Моля почакайте...