Художници питат зрителите си: „Всичко наред ли ни е?”

Margarita Yancheva logo 5 BOLD-1 - Copy (1)

Отдавна изобразителното изкуство не се занимава само с красотата в природата и човека, а и със социални послания. Две от изложбите тези дни в София предлагат подобен поглед към обществото и обкръжението ни. Тези изложби са: „Музей на жената” - частна колекция на художничката Алла Георгиева в къщата-музей „Вера Недкова” в София, филиал на Националната галерия и „Пред мен” на авангардиста Венцислав Занков в столичната галерия „Райко Алексиев” на СБХ.

1_18

Алла Георгиева е известна със своя нестандартен поглед към изкуството и обществото. Тя е българска художничка (родена е през 1957 г. в Харков, Украйна). Работи в областта на инсталацията, живописта, пърформанса, видеото, обектите и карикатурата. Има редица самостоятелни и групови участия в България и по света. Освен това, е и карикатуристка, една от създателките и авторки на вестник „Прас Прес”. „Алла е сред основателките на българската женска арт група „8-ми март”(1997 г.), която чрез своите изложби провокира дискусии по джендърни и феминистки проблеми. В своите фото инсталации, видео и обекти художничката смесва  визуалните елементи, характерни за „новите” балкански субкултурни движения, с естетизма и елитаризма  на „високото” изкуство. Тя използва  езика на рекламата, често представен като гротеска, фарс и пародия за дисекция на всекидневния абсурдизъм в съвременното консуматорско общество”, написа Илиана Недкова, „n-paradoxa”,# 19,2007.

Преди време бяхме публикували на нашата фейсбук страница една снимка от пицария в Синеморец, на която беше поставен следният надпис: „Цици има по целЯ /?!/ плаж, пици има само при нас!” При това не е някакъв дискретен надпис, а плеснат на най-видно място под покрива на въпросната пицария. Оказа се, че надписът не е от миналата година. А на плажа има разбира се, и майки, и деца, и въобще жени. Но това като че ли не прави впечатление на никого. Обади ни се, обаче, тогава Алла Георгиева и помоли за разрешение да постави тази снимка в своя „Музей на жената”. И сега я виждаме, заедно с куп родни абсурдни кичозни „артефакти”, пропити със сексизъм, липса на вкус и откровена простащина. Включително „патриотична чаша” с женски гърди и националния трибагреник?! Спомняме си преди време дискусията около рекламата с дините като женски гърди за мастика „Пещера”, но тук в изложбата има и още по-големи абсурди. Има и текст, че изложбата не се препоръчва за лица под 16 години, но много от предметите и рекламите са си на най-видни места в родината ни и достъпни за всички лица без оглед на възраст?!

Самата Алла се появи на изложбата в розово облекло в тон с експонираните „артефакти”. Тя дава начало на „Музея на жената” през 1999 г. Колекцията е събирана в продължение на 20 години и продължава да се попълва с нови експонати. Паралелно се извършва проучвателна и изследователска дейност. Изложбата е част от проекта „Всичко (ни) е наред“. През 2019 г.  Българският фонд за жените обяви конкурс за нови художествени проекти на жени с награден фонд от 30 000 лв. Темата на конкурса: „Всичко (ни) е наред“ провокираше художничките да мислят за проблемите и предизвикателствата пред жените днес – в или отвъд феминизма. В конкурса бяха представени 107 идейни проекта на над 100 авторки и колективи, от които журито в състав: Десислава Димова, Стефка Цанева, Добромира Терпешева, Леа Вайсова и Гергана Куцева избра 9 проекта - на Албена Баева, Алла Георгиева, Боряна Росса, Венета Андрова, Невена Екимова, Дарина Коконова, Николина Недялкова/Даниела Такева, Павлина Сърбова, Полина Стоянова/Марион Дърова. Техните реализирани творби бяха представени в изложбата „Всичко (ни) е наред“ на три локации в София: Института за съвременно изкуство и галериите Credo Bonum и Doza. А сега виждаме и изложбата в къщата-музей „Вера Недкова” в София, която продължава до 30 септември.

Постигнахме ли заветното равноправие на половете, имаме ли нужда от феминизъм, каква е „ролята“ на жената днес и можем ли изобщо да говорим за един-единствен събирателен женски образ? С тези въпроси Българският фонд за жените провокира чрез  проекта „Всичко (ни) е наред“. Основната тема на този музей е образът на жената, интерпретиран в съвременната сувенирна промишленост, предмети за бита, дрехи, напитки, детски  играчки, реклама и дизайн. Колекцията включва визуални обекти, третиращи жената основно като сексуален обект, образци на рекламната индустрия, използваща женското тяло за продаване на различни стоки, съществуващи на пазара предмети, фотографии, специално създадени за музея арт обекти, дарения от приятелите на Алла Георгиева и други. Най-често подобни обекти използват езика на хумора, поставящ жената в унизително положение. Има и творби на самата художничка. С подкрепата на Българския фонд за жените сбирката на „Музея на жената” беше обогатена и подготвена за своето първо публично представяне. След експонирането в къщата музей „Вера Недкова“ колекцията ще продължи да търси свой постоянен дом в България и да задава въпроса: „Всичко наред ли е?“.

11_4

И още една изложба, която задава въпроси: „Пред мен” на авангардиста и преподавател в Нов български университет доц. д-р Венцислав Занков в галерия „Райко Алексиев” на Съюза на българските художници. Самостоятелната изложба – живопис, скулптура и неон съдържа 12 голямоформатни платна, съчетани с пластики от чугун и изгражда цялостно експозиционното пространство. Изложбата представя голи дървета в различни цветове и конфигурации, включително и чугунени, и е повод да се вгледаме в природата и в нас самите. Изложбата „Пред мен“ е визуална симбиоза на две теми: две кризи, преплетени в човешкото поведение – екологичната и социалната, породена от пандемичните обстоятелства, които прерастват в екзистенциална криза и въпроси за човешкото. Тази метафора на психични пространства и визии за самотата и изолацията в една природа в своя край при дадени обстоятелства може спокойно да има заглавие „Последната разходка“.

Дърветата, представени в голямоформатна живопис, не са гора, а по-скоро единични същности, оголени корони, напрегнато впити в мрачно небе. Мъртва природа или притихнал живот: Nature morte / Still Life. Неоново технологично градско дърво свети в кървавочервено и напомня на кръвоносни съдове. Микрото става макро и засилва тревожността. Запечатани в чугун стърчат смалени впечатления от разходка, дълга разходка в неподходящ сезон? Корони-пипала? Или това са чугунени бонсай за дома в забранено време? Желязо и органика си взаимодействат или противоречат? Ръждясали дървета. Самотна постапокалиптична антропоморфна фигура стои загледана нагоре. Човешкото присъствие е сведено до своя минимум. Това отваря въпроси, отговори няма. Екзистенциалната екология за природата на човека – какво става с човека, какво остава от човека, какво оставя човекът, къде е оставен човекът – превръща изложбата в метафора за срутено битие. Заглавието „Пред мен“ остава отворено: стои (вече!) пред мен или предстои? Зададени едновременно, отбелязва художникът.

Изложбата представя цялостно завършен художествен продукт, надскачащ създаването на конкретното художествено произведение и включващ атака над публичното пространство – изложбата е социален жест към общество, намиращо се в тежка социална и икономическа криза. „Пред мен" разширява полето на изобразителното изкуство чрез серийно пресичане на границите между отделните жанрове, но заедно с това развива нови изразителни форми в класическите жанрове. Изложбата може да бъде посетена до 30 юни 2020 г., във времето от 14 до 19 часа.

Текст: екип на „въпреки.com”

Снимки: Стефан Джамбазов

1. Алла Георгиева на изложбата си „Музей на жената”

2. Надписът на пицарията в Синеморец

3 - 8. Експозицията на Алла Георгиева в къщата-музей „Вера Недкова” в София, филиал на Националната галерия

9. Алла Георгиева – „Фридрих Ницше”, 2020, от серията „Великите мъже за жените”, рисунка, китайски туш

10. Някои от митовете за феминизма…

11. Венцислав Занков при откриването на изложбата му „Пред мен” в столичната галерия „Райко Алексиев” на СБХ

12 - 17. Част от изложбата „Пред мен”

18. Венцислав Занков и проф. Валентин Старчев при откриването на експозицията в галерия „Райко Алексиев”

Моля почакайте...