Доверието е най-важното при преподаването в изкуството

Margarita Yancheva logo 5 BOLD-1 - Copy

За да преподаваш, трябва да си и работещ професор. Не можеш да обясняваш само, трябва и да покажеш. Това каза с усмивка проф. Вихрони Попнеделев, който откри на 1 март изложба на своите ученици в столичната галерия „Арт Алея”. Това е втората изложба и разговор от проекта на фондация „Въпреки” – „Учители и ученици в изобразителното изкуство”.

1_7На откриването на изложбата, когато беше и рожденият ден на Вихрони Попнеделев, бяха освен негови ученици, участници в изложбата, и останалите професори от проекта – проф. Емил Попов, проф. Андрей Даниел и проф. Николай Майсторов, които също са работещи професори, а не теоретици. Първата изложба на Емил Попов и ученици вече е открита в Кюстендил, а останалите – на Андрей Даниел и Николай Майсторов и техните ученици предстоят. За преподаването обаче е важно и друго – доверието между преподавател и студент. А то се изгражда и с харесването на това, което прави твоят професор, отбелязаха присъстващите. Вихрони е лесно да бъде харесан, каза Андрей Даниел. „Освен това тази енергия, която има, е безкрайно полезна добра енергия в градивна, хубава посока и ги заразява”, отбеляза художникът. А Емил Попов добави, че тази негова жизненост като името и искрящата му живопис са особено заразителни – енергията и широтата. За Николай Майсторов при преподаването трябва да се възпитава вътрешна свобода, да се играе, да няма насилие над индивидуалността, за да се получи една самозабрава в творчеството. А за изкуствоведа проф. Чавдар Попов проектът е интересен, защото би искал да види тези изключителни художници.

Както вече стана дума, това е  втората изложба от проекта „Учители и ученици в изобразителното изкуство” на фондация „Въпреки”, подкрепена от Програма „Култура” на Столична община и Министерство на културата. Този път Вихрони Попнеделев „даде думата” на част от своите многобройни ученици - Богдан Пенев, Борил Цонев, Джанина Байкушева, Медеа Янкова, Мила Попнеделева – Генова, Николета Керинска, Тереза Зиковска. Интересно е как си взаимодействат учителят и ученикът, какво си предават един на друг като контакт и до каква степен ученикът подражава на своя учител или обратното, опитва се да се еманципира от него. Какво иска да изгради в своите ученици един преподавател? Какво ученикът приема или отхвърля от своя ментор? Ако се еманципира, какво остава в неговото творчество от обучението? До къде трябва да е провокацията за изграждане на собствен стил и позиция? Полезна ли е претенцията на учителя за моделиране на ученика по свой образ и подобие? Какво учителят приема от своите ученици? Има ли нещо, което трябва да се промени в образователната система, за да се изградят силни творци, а не епигони? Важно ли е съществуването на творчески ателиета? Това са някои въпроси и проблеми, които ще бъдат обговаряни и в следващите изложби.

3_2Тази изложба постави началото на няколко хубави празника – 1 март, Националния празник 3 март, а и на наближаващия женски празник – 8 март. И точно с него е свързана и една изложба в друга столична галерия – „Нюанс”. Това е кураторският проект на Христина Бобокова: OS: EVA. „Операционната система е основна движеща част от цялостния компютърен системен  софтуер, който управлява и координира ресурсите и дейностите на хардуера и софтуера. ОС разпределя задачите по време, планира и изчислява ефикасността на ползване на възможностите на системата, тя е посредник и изпълнител. Така и съвременната жена е основна движеща част в определени аспекти от живота, тя влиза в ролята на разпределител, главен или второстепенен изпълнител в дейности от всякакъв характер. Отделно самата жената като индивид, се задвижва и от съвсем различни по характер кодове. Нейната вътрешна операционна система е с много по-фини настройки и моторика, реагираща често необяснимо, характеризира се с емоционални решения, чувствени изрази и отговори, дълбока интуитивност и ярка изразителност, нежна и ласкава. Друг път е категорична и рязка, сърдита и неопровержима в действията си. Тя е неделима част от цялостния механизъм на днешното общество и семейството, рамо до рамо с мъжа, негов опонент, но и подкрепа”, пише в анотацията за изложбата.

Изложбата включва нови творби на Надежда Розева - Грийн (съвременен медал), Емануела Ковач (графика) и Нина Лишовска (скулптура – метал и стъкло), специално създадени за проекта OS:EVA. И трите авторки работят в сферата на съвременно изкуство, утвърдени в областта и жанра в който работят, вълнуват се от  различни социални и обществено важни теми, както търсят отговори и на по-интимни и лични, общочовешки или философски въпроси. Използват различни изразни техники, което прави тяхното общо представяне допълващо се и даващо една добра представа за изключителните възможности на съвременната жена творец. Работата и на трите дами впечатляват с трудността и изключителната прецизност на изработката, вниманието към детайла, повърхностите, деликатност и изразителност в иконографията и представянето на образите.

4_2И още една изложба, която е също с празничен контекст, но този път към европредседателството ни – „Съвременно изкуство в Испания” от колекцията на Луис Басат в Националната галерия - Двореца. Eкспозицията представя 84 творби на световноизвестни автори, ключови фигури за изкуството на XX век, като Пикасо, Миро, Барсело, Тапиес, Карел Апел, Александър Калдер, Анди Уорхол, Кристо. Инициативата е основният принос на Испания към културната програма за председателството на България на Съвета на Европейския съюз. В последните четиридесет години Луис Басат и съпругата му Кармен Ореляна създават „Колекция Басат”- един от най-представителните фондове с основни творби от историята на изкуството на XX век. От 1973 насам колекцията постоянно нараства с творби от международно признати артисти. Фондът разполага с над две хиляди образеца на живописта, скулптурата и графиката, които предлагат глобален поглед и върху каталунското и испанското изкуство от периода след Гражданската война до наши дни. От 2009 седалището на колекцията е в Матарó, малко селище до Барселона, със споразумение между дружеството „Музей за съвременно изкуство в Матарó“ и „Колекция Басат”. Намира се в сградата „Нау Гауди”, първият архитектурен проект на Антонио Гауди от 1883.

„Ако дядо ми, Самуел Басат, българин, роден на 19 март 1870 в Шумен..., можеше да види тази втора изложба на колекцията „Басат“ в Националната галерия в България, би се възгордял, че корените му са стигнали толкова далеч толкова години след като той напуска родната си земя, за да се премести първо в Константинопол..., където се е родил баща ми, и после в Барселона, където съм се родил аз. Затова бих искал да посветя тази изложба на паметта му – сега, на 148-ата година от рождението му в България.“, пише в анотацията за изложбата Басат. Той беше у нас и в края на ноември 2016 г. за участие в серия от културни и образователни събития, обединени в проектa „Луис Басат и креативността”, иницииран от Фондация Фотофабрика и Ogilvy Group Bulgaria. Той гостува тогава в София заедно с част от колекцията си с каталунско изкуство от XX век. На изложбата в „Квадрат 500” бяха показани творби на Чиида, Мирó, Домингес и Гиноварт. А издателство „Колибри” издаде книгата „Завръщането на Басат” от Висенс Виляторо, за която „въпреки.com” публикува разговор с двамата.

Луис има дългогодишна работа в рекламата, доскорошeн президент на групата „Басат Огилви Иберия” и неин артистичен директор за Европа. Той е носител на над 400 отличия в областта на рекламата в Кан, Ню Йорк, Лондон и Латинска Америка. Смятан за един от влиятелните в рекламата в световен план, в биографията му фигурират най-големите кампании в испаноезичния свят, както и ръководството на церемонията по откриването на Олимпийските игри в Барселона през 1992 г. Дори се е кандидатирал за президент на знаменития тим „Барселона”, поканен от тогавашния треньор Йохан Кройф, който по-късно става рекламното му лице за кампанията му срещу тютюнопушеното. Именитият футболист му казвал, че в живота е имал две страсти – футбола и пушенето. Първото му дало всичко в живота, второто му го отнело. /Кройф почина на 24 март 2016 г. от рак на белия дроб – б.а./. 

Автори: Екип на сайт за култура „Въпреки.com”

Снимки: Стефан Джамбазов

1. Проф. Николай Майсторов, проф. Емил Попов, проф. Андрей Даниел и проф. Вихрони Попнеделев /от ляво надясно/ при откриването на изложбата в галерия „Арт Алея”

2. Тереза Зиковска, една от ученичките на Вихрони Попнеделев, дойде специално от Варна, където направи своя галерия, за изложбата и рождения ден на своя учител

3. Христина Бобокова /д./, кураторка на изложбата OS: EVA в столичната галерия „Нюанс” с трите художнички - Надежда Розева - Грийн (съвременен медал), Нина Лишовска (скулптура – метал и стъкло) и Емануела Ковач (графика) /от ляво надясно/ при откриването на изложбата

4. Луис Басат е отново в България – този път с колекцията си в Националната галерия – Двореца

5. Оскар Домингес – „Без заглавие” /Бикове/ - от колекцията на Луис Басат

6. Кристо – „Без заглавие” и „Опакованият паметник на Христофор Колумб” /проект за Барселона/

Моля почакайте...