Балет „Арабеск“ взе наградата „Аполон Токсофорос” на „Аполония“

Margarita Yancheva logo 5 BOLD-1 - Copy (1)

Балет „Арабеск“ получи наградата „Аполон Токсофорос” при откриването на 35-тото юбилейно издание на Празници на изкуствата „Аполония” в Созопол. Статуетката се връчва традиционно от фондация „Аполония” на творци със забележителен принос не само в българското, но и в световното изкуство. А както се оказва, Созопол събира в тези дни ред столични трупи и артисти, преди началото на активния културен сезон в София.

3_14

Прието е наградата да е индивидуална, но след приза на българската компания „Агитпроп” през 2008 година на 24-тия фестивал на изкуствата „Аполония” отново престижният приз е за артистична трупа, каквато вече повече от 50 години е „Арабеск“. Наградата на фондация „Аполония” се присъжда за изключителен принос в развитието на българската култура и разпространението й зад граница. Тя беше връчена на директора и забележителна хореограф на трупата Боряна Сечанова от артистичния директор на фондация „Аполония“ Маргарита Димитрова.

Съвсем естествено „Арабеск“ откриха аполоновите празници в амфитеатъра на Созопол със специална програма от различни свои постановки през годините, за да ни припомнят част от върховите моменти на трупата във времето. Те са много повече, казваме го без условности, защото в годините сме следили  и сме се възхищавали на новаторската смелост и преданост на екипа, въпреки трудностите. Преди две години Празниците на изкуствата „Аполония“ бяха открити с балета „Ромео Жулиета“ с музика на Сергей Прокофиев, постановка на Боряна Сечанова, с която започна знаменателната 50 годишнина на трупата.

2_15

По този повод тогава тя сподели за „въпреки.com”: „Много е трудно особено в последните 20 години, защото „Арабеск” се занимава със съвременен тип изкуство. Спектаклите са различни. У нас по-традиционно се възприема класиката и класическия балет. Специално в България съвременният танц идва доста по-късно, отколкото в Западна Европа като култура. Затова, може би, пътят на „Арабеск” никак  не е лесен, защото той трябва да наложи една естетика, която, все пак, не е толкова близка до естетиката на българина. Българинът обича повествователни спектакли, история, да се разказва нещо, докато съвременният танц и въобще съвременното изкуство е далеч по-абстрактно, далеч по-мислещо. Някой път не е толкова красиво, занимава се с теми, които са различни, карат те да направиш оценка на различни неща. Може би затова спектаклите на „Арабеск” остават в една ниша…Но не е само „Арабеск”, като говорим за съвременно изкуство, важи за всички изкуства, например съвременната музика. Това  може да се оцени малко по-нататък.„Арабеск” е вид пространство за култура”. В албума, издаден миналата година по повод 50 годишнината на трупата хореографката Мила Искренова, която е и изследователка и историк на балета, беше написала: „Трупата е ято, устремено към неизвестното. Постоянно мигриращо към хоризонта на мечтите си. Виртуални мечти. Мечти с неясните образи на Смелостта и Красотата. Мечти на деца, готови да откриват живота. Прости мечти. Чисти.“.

Както вече стана дума, „Аполония” обръща внимание на всички изкуства. И винаги в първите дни на фестивала, малко преди официалното откриване, има откриване на изложба в Художествената галерия, сред творбите на която се провеждат представянията на книги. Тази година изложбата се нарича „Великата красота” с куратор проф. Свилен Стефанов, който е и художник. За нея също сме писали във „въпреки.com”, а участниците в изложбата са Генади Гатев, Димитър Яранов, Иван Кюранов, Красимир Добрев, Росен Тошев, Свилен Стефанов, Хубен Черкелов, Венелин Шурелов. „Под маската на колективния показ, кураторът Свилен Стефанов прави модел на един микросвят, представен като художествена реалност. Изложбата  „Великата красота” задава на зрителите въпроси, които крият потенциал за нерационални отговори и спектакъл от преживявания”, написа в анотация за изложбата Георги Тенев.

6_3

Освен това има още една изложба - „Плакати за арт фестивали”, с която Международното триенале на сценичния плакат представя деветото си поредно издание в същото пространство. Създадена специално за „Аполония”, селекцията представлява близо 500 плаката на автори от 26 държави и предстои да бъде представена във всички фоайета на НДК през ноември 2019 г. Публиката на „Аполония” има възможността първа да види избрани плакати, посветени на различни арт фестивали, да надникне в пъстрата културна сцена на света и да се убеди, че изкуството има нужда от своите плакати, които не само го регистрират или рекламират, а създават неповторима визуална среда, паралелна артистична и духовна реалност, взаимодействаща и провокираща въображението на зрителя. Сред експонатите има и плакати на тримата чуждестранни членове на журито, които през ноември ще определят и обявят наградите на 9-тото международно триенале на сценичния плакат в София: легендарните Лекс Древински, Германия; Радован Йенко, Словения и една от влиятелните фигури в най-новия полския плакат - Агнешка Жемичевска. Изложбата е първата от поредица пътуващи плакатни намеси на открито в цялата страна, обединени в кампанията „Плакатът – уличното дете на изкуствата“ (цитат от текст на Стефан Цанев, посветен на триеналето), осъществявана с подкрепата на програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.

А искаме да отбележим и още една инициатива на „Аполония” – срещата с известни творци в рубриката „Цената на успеха”.Тази година срещите са на 30 август с проф. Свилен Стефанов, на 31 август с Андрей Паунов, на 1 септември с Теди Москов и на 4 септември с ФСБ. Специален акцент в програмата на „Аполония” 2019 е и първият по рода си майсторски клас на българската оперна певица Александрина Пендачанска. А Джиджи, както всички приятели я наричат, беше участничка в едно от първите издания на „Цената на успеха”. За своя успех беше казала в разговор за „въпреки.com” преди време: „Съвременното понятие за примадона много се е променило. Макар, че има и такива, които могат да бъдат наречени така – така си живеят, така им харесва. Това ги прави щастливи. Това мен по никакъв начин не ме интересува”.

Както вече стана дума, едва ли можем да изброим всички събития, а и дори тези, към които сме пристрастни. В Археологическия музей и амфитеатъра участват музиканти като Живко Петров, Станислав Хвърчилков, Атанас Кръстев, Виктория Василенко, Людмил Ангелов, Белослава, Сузана Клинчарова, Милен Кукошаров, Веселин Веселинов – Еко, Стефан Вълдобрев, Стоян Янкулов, Васил Петров, Кирил Маричков, ФСБ, БИГ бенда на БНР с Росен Захариев, Венцислав Благоев, Михаил Йосифов и диригент Антоний Дончев, Хилда Казасян и още ред други. Има спектакли, представяне на книги, филми, а и традиционната „Детска Аполония”. В крайна сметка, „Аполония” организира програмата си цяла година и събира всичко в малък отрязък от време – от 29 август до 7 септември. А по случай 35-ата си годишнина фондация „Аполония” организира за първи път съвместно с НДК грандиозен концерт на известния италиански изпълнител Марио Бионди. Певецът с най-отличителния и чувствен глас в съвременната соул музика ще завладее сърцата на публиката в София на 18 октомври в зала 1 на НДК. Така че „Аполония” продължава в София и след финала си тази година.

Текст: екип на „въпреки.com”

Снимки: Стефан Джамбазов

1. Артистичният директор на „Аполония” Маргарита Димитрова връчи на Боряна Сечанова статуетката „Аполон Токсфорос” при откриването на Празниците на изкуствата в Созопол

2. Боряна Сечанова със статуетката

3 - 4. „Арабеск” танцува при откриването на „Аполония” 2019

5 - 6. „Плакати за арт фестивали” са част от изложбите в Художествената галерия в Созопол

7.  Проф. Свилен Стефанов е куратор и участник в изложбата „Великата красота”

8. Маргарита Димитрова откри и изложбата малко преди официалното начало на Празниците на изкуствата „Аполония” в Созопол

9. Министърът на културата Боил Банов също дойде на откриването на изложбите в Художествената галерия

Моля почакайте...